Γενική περιγραφή σεναρίου

Σκοπός Σεναρίου 

Ο σκοπός του σεναρίου είναι να καλλιεργήσει στους μαθητές/τριες μια βαθύτερη κατανόηση της έννοιας της δικαιοσύνης και της ισότιμης μεταχείρισης, προετοιμάζοντάς τους να λειτουργούν με σεβασμό, ενσυναίσθηση και υπευθυνότητα μέσα στη σχολική κοινότητα και την κοινωνία γενικότερα. Μέσα από βιωματικές εμπειρίες και συλλογικές διαδικασίες, τα παιδιά ενδυναμώνονται ώστε να αναπτύσσουν κριτική σκέψη και να συμβάλλουν ενεργά στη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος που στηρίζεται στη δικαιοσύνη, τη συνεργασία και την αλληλεγγύη.

Συμβατότητα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών

Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή Ε τάξη:
Ενότητα Β Εχουμε δικαιώματα και υποχρεώσεις
Ενότητα Γ Ζούμε στη Δημοκρατία
Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή Στ τάξη:
Ενότητα 4Β Τα ανθρώπινα δικαιώματα

    Προαπαιτούμενες Γνώσεις -Επιθυμητές Δεξιότητες

    Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να έχουν:

    • Βασική κατανόηση της έννοιας «δίκαιο» από την καθημερινότητα.
    • Ικανότητα συνεργασίας σε μικρές ομάδες.
    • Δεξιότητα να ακούν, να συζητούν και να σέβονται διαφορετικές απόψεις.
    • Επιθυμητές δεξιότητες: δημιουργική έκφραση, αναστοχασμός, ενσυναίσθηση.

    Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα-Στόχοι

    Μετά την ολοκλήρωση του σεναρίου, οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:

    Ως προς τις γνώσεις να:

    • Διακρίνουν την έννοια της ισότητας από την έννοια της δικαιοσύνης.
    • Αναγνωρίζουν παραδείγματα ίσης και δίκαιης μεταχείρισης από την καθημερινή ζωή.
    • Κατανοούν τη σημασία της ισότητας ευκαιριών στο κοινωνικό σύνολο.

    Ως προς τις δεξιότητες να:

    • Συνεργάζονται δημιουργικά και εποικοδομητικά σε ομαδικά πλαίσια.
    • Εξασκούν την κριτική τους σκέψη, αξιολογώντας καταστάσεις ως δίκαιες ή άδικες.
    • Εκφράζουν απόψεις, προτείνουν λύσεις και συμβάλλουν στη δημιουργία συλλογικών κανόνων.

    Ως προς τις στάσεις – συμπεριφορές να:

    • Καλλιεργήσουν ενσυναίσθηση απέναντι σε παιδιά με διαφορετικές ανάγκες και αφετηρίες.
    • Υιοθετήσουν θετική στάση απέναντι στη δικαιοσύνη και την ισότιμη μεταχείριση.
    • Δεσμευτούν σε καθημερινές πράξεις δικαιοσύνης μέσα στην τάξη.

    Οργάνωση διδασκαλίας / απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή

    Για την υλοποίηση του σεναρίου απαιτείται αίθουσα διαμορφωμένη για ομαδική εργασία. Χρειάζονται φύλλα εργασίας με σενάρια/παραδείγματα, post-it, μαρκαδόροι, μεγάλα χαρτόνια για την αφίσα. Προαιρετικά, προτζέκτορας για την παρουσίαση εικόνων/υποστηρικτικού υλικού. Για μία δραστηριότητα απαιτείται ελεύθερος χώρος (προαύλιο ή αίθουσα).

    Διδακτική Προσέγγιση

    Η διδασκαλία στηρίζεται σε έναν συνδυασμό παιδαγωγικών μεθόδων που επιδιώκουν να ενεργοποιήσουν τη συμμετοχή και την κριτική σκέψη των μαθητών/τριών. Η βιωματική μάθηση δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με έννοιες όπως η ισότητα και η δικαιοσύνη όχι μόνο μέσα από τη θεωρία, αλλά και μέσω εμπειριών που τα καλούν να συναισθανθούν και να προβληματιστούν. Παράλληλα, η συνεργατική μάθηση καλλιεργεί τη συλλογικότητα και τον διάλογο, ενθαρρύνοντας την ανταλλαγή διαφορετικών απόψεων και την από κοινού αναζήτηση λύσεων. Η διερευνητική διάσταση ενισχύει την ικανότητα των μαθητών/τριών να αναλύουν καταστάσεις, να εντοπίζουν ανισότητες και να αξιολογούν εναλλακτικές προσεγγίσεις, ενώ η εποικοδομητική μάθηση επιτρέπει τη σταδιακή οικοδόμηση νέας γνώσης, μέσα από τη σύνδεση προσωπικών εμπειριών με γενικότερα νοήματα. Μέσα από αυτή τη σύνθεση προσεγγίσεων, τα παιδιά οδηγούνται σε μια ουσιαστικότερη κατανόηση της κοινωνικής δικαιοσύνης, αλλά και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων και στάσεων που σχετίζονται με τον σεβασμό, την ενσυναίσθηση και την ενεργή συμμετοχή στη σχολική τους κοινότητα.

    Σκεπτικό Σεναρίου - Επιστημονικό Γνωστικό Υπόβαθρο

    Σε έναν κόσμο γεμάτο ποικιλομορφία, κάθε άνθρωπος έχει τη δική του μοναδική ταυτότητα, τις δικές του δυνατότητες αλλά και δυσκολίες. Αυτή η διαφορετικότητα είναι που κάνει τον κόσμο μας πιο όμορφο και ενδιαφέρον, με την προϋπόθεση ότι όλοι οι άνθρωποι νιώθουν πως έχουν θέση και αξία μέσα σε αυτόν. Η συμπερίληψη, λοιπόν, αποτελεί θεμέλιο για μια δίκαιη κοινωνία.

    Σε αυτό το πλαίσιο, τρεις βασικές έννοιες μας καθοδηγούν: ισότητα, ισότιμη μεταχείριση (ευθυδικία) και κοινωνική δικαιοσύνη.

    Η ισότητα είναι κεντρική αρχή της δημοκρατίας και σημαίνει ότι όλοι οι άνθρωποι αξίζουν τις ίδιες ευκαιρίες, ανεξάρτητα από την κοινωνική τους θέση ή τα προνόμιά τους. Ιστορικά, υπήρξε ο πυρήνας αγώνων για τα πολιτικά δικαιώματα, όπως των γυναικών και των μη λευκών πολιτών, που στερούνταν ίσης μεταχείρισης απέναντι στον νόμο.

    Η ισότιμη μεταχείριση (ευθυδικία) αναγνωρίζει ότι δεν ξεκινάμε όλοι από το ίδιο σημείο. Ορισμένοι άνθρωποι συναντούν περισσότερα εμπόδια, τα οποία δυσκολεύουν την πορεία τους προς τους ίδιους στόχους. Η ευθυδικία προτάσσει όχι το «ίδιο» για όλους, αλλά το «δίκαιο», δηλαδή να προσφέρει στον καθένα τα μέσα που χρειάζεται. Όπως έχει ειπωθεί: «Ισότητα είναι να δίνεις σε όλους ένα ζευγάρι παπούτσια, ισότιμη μεταχείριση είναι να δίνεις σε όλους παπούτσια που τους κάνουν».

    Η κοινωνική δικαιοσύνη προχωράει ακόμη παραπέρα: Δεν αρκείται στην εξισορρόπηση ανισοτήτων, αλλά στοχεύει σε μια κοινωνία όπου όλοι απολαμβάνουν πραγματικά ίσες ευκαιρίες. Διασφαλίζει ότι οι ανάγκες και οι περιστάσεις του κάθε ανθρώπου λαμβάνονται υπόψη, ώστε κανείς να μην αποκλείεται από τα οφέλη της κοινότητας.

    Περιγραφή σεναρίου

    Στόχος του σεναρίου είναι να βοηθήσει τους μαθητές/τριες να κατανοήσουν σε βάθος τη διαφορά ανάμεσα στην ισότητα και τη δικαιοσύνη και να σκεφτούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να συμβάλουν σε μια πιο δίκαιη σχολική κοινότητα. Η πορεία της διδασκαλίας ξεκινά από απλές και καθημερινές εμπειρίες των παιδιών, που λειτουργούν ως αφετηρία για τον προβληματισμό τους γύρω από το τι είναι δίκαιο και τι όχι. Στη συνέχεια, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, οι μαθητές/τριες έρχονται αντιμέτωποι με καταστάσεις που τους επιτρέπουν να αναγνωρίσουν ότι το ίδιο για όλους τους ανθρώπους δεν είναι πάντοτε δίκαιο, και ότι οι ανάγκες κάθε παιδιού μπορεί να είναι διαφορετικές. Καθώς προχωρά η διαδικασία, οι έννοιες της ισότητας και της δικαιοσύνης συνδέονται με την έννοια των προνομίων και των εμποδίων, οδηγώντας τους μαθητές/τριες να αναλογιστούν πώς διαμορφώνονται οι ευκαιρίες για κάθε άνθρωπο. Το σενάριο ολοκληρώνεται με μια δημιουργική δραστηριότητα, στην οποία τα παιδιά καλούνται να εκφράσουν με δικά τους λόγια και παραδείγματα τι σημαίνει για εκείνα μια δίκαιη τάξη, διαμορφώνοντας συλλογικά ένα σύνολο κανόνων-δεσμεύσεων που θα τα συνοδεύει στην καθημερινή τους σχολική ζωή. Με αυτόν τον τρόπο, η μάθηση περνάει από το βίωμα στη θεωρία και από τη θεωρία στη δράση, αφήνοντας στα παιδιά ένα απτό αποτέλεσμα που λειτουργεί ως υπενθύμιση και πυξίδα για το μέλλον.

    Τάξεις στις οποίες προτείνεται

    Δημοτικό

    Ε/Στ

    Χρονική Διάρκεια

    45 λεπτά

    Εμπλεκόμενες Γνωστικές Περιοχές

    • Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή
    • Γλώσσα (κριτική σκέψη, προφορική και γραπτή έκφραση)
    • Εικαστικά (αφίσα – δημιουργική έκφραση)


    δραστηριότητα


    δραστηριότητα


    δραστηριότητα


    δραστηριότητα

    Υλικά

    Προετοιμασία

      • Εκτυπώνουμε ένα φύλλο εργασίας ανά ομάδα, έχοντας υπόψη ότι τα παιδιά θα εργαστούν ανά δυάδες (προαιρετικά).
      • Εκτυπώνουμε και κόβουμε τις κάρτες με τις παθήσεις και τις θεραπείες.
      • Προμηθευόμαστε 6 τσιρότα.

      Εκτέλεση δραστηριότητας (5 λεπτά)

      Βήμα 1

      Ζητάμε 4 εθελοντές/τριες και τους ζητάμε να κάτσουν στη σειρά.

      Βήμα 2

      Ενημερώνουμε πως “Θα υποθέσουμε ότι και οι 4 έχετε κάποια “πάθηση” και είστε στην αίθουσα αναμονής ενός ιατρείου. Εγώ είμαι ο/η γιατρός και πρέπει να σας κάνω καλά”. Στη συνέχεια δίνουμε σε κάθε παιδί από 1 κάρτα “Πάθησης” (π.χ. “έκοψα το δάχτυλό μου”, “Έσπασα το πόδι μου”, “Έχω πυρετό”, Έχω πολύ άγχος“ – μπλε κάρτες) και τους ζητάμε να μην τις δουν ακόμα.

      Βήμα 3

      Ρωτάμε το 1ο παιδί στη σειρά “Ποια είναι η πάθησή σου;”. Αφού ανοίξει την κάρτα και μας απαντήσει λέμε πως έχουμε τη θεραπεία και του δίνουμε ένα τσιρότο. Αν απορήσει, του λέμε πως αυτή είναι η διαθέσιμη θεραπεία. Ακολουθούμε την ίδια διαδικασία και για τα υπόλοιπα 3 παιδιά.

      Βήμα 4

      Στη συνέχεια ρωτάμε: «Σας βοήθησε; Γιατί ναι;/γιατί όχι; Πώς νιώσατε με την προτεινόμενη θεραπεία;» Συνομιλούμε σύντομα, ώστε να φανεί ότι η ίδια θεραπεία δεν καλύπτει όλες τις ανάγκες.

      Βήμα 5

      Κατόπιν λέμε “Ας δοκιμάσουμε τώρα να σας δώσουμε αυτό που πραγματικά χρειάζεστε.” και μοιράζουμε σε κάθε παιδί τις κίτρινες κάρτες με τις στοχευμένες θεραπείες. Ζητάμε να διαβάσουν την στοχευμένη θεραπεία.

      Βήμα 6

      Τέλος, ρωτάμε: «Ποια προσέγγιση ήταν πιο δίκαιη; Αυτή που αντιμετώπιζε όλες τις παθήσεις με την ίδια θεραπεία ή αυτή που έδωσε σε κάθε παιδί αυτό που χρειάζεται;»

      Βήμα 7

      Κλείνουμε λέγοντας πως “Το δίκαιο δεν είναι πάντα “ίδιο για όλους τους ανθρώπους”. Δίκαιο, σημαίνει να έχει κάθε άνθρωπος τα κατάλληλα εφόδια για να καλύπτει τις ανάγκες του και να πετυχαίνει τους στόχους του.”.

      Υλικά

      • Φύλλο εργασίας 
      • Διαδραστικός πίνακας ή Η/Υ και προτζέκτορας (προαιρετικά)

      Προετοιμασία

        • Εκτυπώνουμε ένα φύλλο εργασίας ανά ομάδα, έχοντας υπόψη ότι τα παιδιά θα εργαστούν σε δυάδες.
        • Αν υπάρχει η δυνατότητα, προβάλλουμε τον πίνακα από το Φύλλο εργασίας ή την πλατφόρμα στον διαδραστικό πίνακα/προτζέκτορα.

        Εκτέλεση δραστηριότητας (15 λεπτά)

        Βήμα 1

        Λέμε στα παιδιά: «Τώρα που καταλάβαμε ποια είναι η διαφορά μεταξύ ισότητας και δικαιοσύνης, θα ήθελα για κάθε μία από τις παρακάτω καταστάσεις, να σκεφτείτε αυτό που συμβαίνει. Είναι ισότητα ή δικαιοσύνη; Είναι και τα δύο;  Ή τίποτα από τα δύο;»

        Βήμα 2

        Διαβάζουμε/προβάλλουμε κάθε κατάσταση μία-μία. Ζητάμε από τα παιδιά να σηκώσουν χέρι ή να τοποθετηθούν (Ισότητα/Δικαιοσύνη/Και τα 2/Τίποτα από τα 2).

        Βήμα 3

        Συζητάμε τις απαντήσεις: “Γιατί είπατε ότι είναι ισότητα;/δικαιοσύνη;”. Για τις καταστάσεις που δεν είναι δίκαιες, ρωτάμε: “Τι θα μπορούσε να γίνει για να είναι πιο δίκαιο;”

        Βήμα 4

        Στη συνέχεια, δείχνουμε ή λέμε στα παιδιά να δουν την εικόνα με τα παιδιά και τη βιβλιοθήκη (σελίδα 3). Ποια πιστεύουν ότι είναι η καλύτερη λύση; Τι διαφορές έχουν μεταξύ τους;

        Απάντηση: Στην πρώτη περίπτωση, όλα τα παιδιά παίρνουν τον ίδιο αριθμό βιβλίων, ως βοηθήματα, για να φτάσουν στο ράφι με τα βιβλία. Όμως, μόνο το πιο ψηλό παιδί καταφέρνει να φτάσει το ράφι – αυτή είναι η ισότητα. Στη δεύτερη περίπτωση, κάθε παιδί έχει διαφορετικό αριθμό βιβλίων κάτω από τα πόδια του, ώστε να φτάνουν όλα το ίδιο ράφι – αυτή είναι η ισότιμη μεταχείριση. Στην τρίτη περίπτωση, τα παιδιά έχουν διαφορετικά βοηθήματα – βιβλία, σκάλα – και όλα φτάνουν εύκολα τα βιβλία που θέλουν. Αυτό είναι κοινωνική δικαιοσύνη: όταν αλλάζουμε το ίδιο το σύστημα ώστε να είναι προσβάσιμο για όλους τους ανθρώπους, χωρίς εμπόδια, και κανείς να μη μένει πίσω.

        Υλικά

        • Φύλλο εργασίας (προαιρετικά)

        Προετοιμασία

          Εκτυπώνουμε μερικά φύλλα εργασίας (προαιρετικά)

          Εκτέλεση δραστηριότητας (Συνολική διάρκεια 15 λεπτά)

          (Σημείωση: Προτείνεται η δραστηριότητα να υλοποιηθεί στο προαύλιο. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε μπορεί να γίνει – πιο περιορισμένα – στην αίθουσα, με την κατάλληλη διαμόρφωση αυτής).

           

          Βήμα 1

          Ζητάμε από τα παιδιά να σταθούν το ένα δίπλα στο άλλο, σχηματίζοντας μια ευθεία γραμμή. (Σε περίπτωση που γίνει στην αίθουσα, τότε για μεγαλύτερη ασφάλεια και πρακτικότητα, μπορούμε να το κάνουμε με κάποιους/ες εθελοντές/τριες.)

          Βήμα 2

          Λέμε: “Θα παίξουμε ένα παιχνίδι αγώνα δρόμου. Θα ξεκινήσετε από την ίδια γραμμή. Αλλά πριν ξεκινήσετε, θα σας διαβάσω κάποιες φράσεις. Αν ισχύει για εσάς, θα κάνετε ένα βήμα μπροστά.”

          Βήμα 3

          Διαβάζουμε 5–6 απλές φράσεις (ακολουθούν ενδεικτικές φράσεις, οι οποίες ανάλογα με την περίσταση, μπορούν να τροποποιηθούν):

          • Κάνε ένα βήμα μπροστά αν γεννήθηκες καλοκαίρι.
          • Κάνε ένα βήμα μπροστά αν το όνομά σου αρχίζει από φωνήεν.
          • Κάνε ένα βήμα μπροστά αν έχεις αδερφό ή αδερφή.
          • Κάνε ένα βήμα μπροστά αν φοράς σήμερα κάτι κόκκινο.
          • Κάνε ένα βήμα μπροστά αν έρχεσαι στο σχολείο με τα πόδια.

          Βήμα 4

          Ορίζουμε τον τερματισμό (π.χ. κάποιο σημείο στο προαύλιο ή τον πίνακα στην αίθουσα) και στη συνέχεια λέμε: “Τώρα θα τρέξετε προς τον τερματισμό.”

          Βήμα 5

          Αφού ολοκληρωθεί ο αγώνας, ζητάμε στα παιδιά να συγκεντρωθούν όλα μαζί και σχολιάζουμε τα αποτελέσματα, επισημαίνοντας ότι δεν ξεκίνησαν όλα τα παιδιά από το ίδιο σημείο.Εν συνεχεία, θέτουμε τις παρακάτω ερωτήσεις:

          • Ήταν δίκαιος αυτός ο αγώνας;
          • Πώς νιώσατε που κάποια παιδιά ξεκίνησαν πιο μπροστά από εσάς;
          • Ήταν δικό τους φταίξιμο ή ήταν τυχαίο;
          • Στη ζωή, υπάρχουν πράγματα που μοιάζουν με αυτό το παιχνίδι; (π.χ. κάποια παιδιά έχουν πιο εύκολη πρόσβαση σε υπολογιστές, άλλα σε αθλήματα, άλλα έχουν δυσκολίες).

          Βήμα 6

          Αφού συζητήσουμε για λίγα λεπτά, κλείνουμε με το παρακάτω:

          “Όλοι αξίζουμε να φτάσουμε στον τερματισμό. Για κάποια παιδιά είναι πιο εύκολο, ενώ για άλλα πιο δύσκολο. Γιατί; Γιατί δεν ξεκινάνε όλα από την ίδια αφετηρία.

          Κάποια παιδιά έχουν δικό τους δωμάτιο για να διαβάζουν ή έναν γονιό που τα βοηθάει με τα μαθήματα. Άλλα παιδιά, όμως, μπορεί να μην έχουν ή να χρειάζεται να μοιράζονται τα πάντα με τα αδέρφια τους. Κάποια μένουν δίπλα στο σχολείο, ενώ άλλα πρέπει να κάνουν πολλή ώρα δρόμο. Κάποια έχουν εύκολη πρόσβαση σε βιβλία και υπολογιστές, ενώ άλλα όχι.

          Όπως τυχαία ορίσαμε πριν χαρακτηριστικά που άφησαν κάποια παιδιά πιο πίσω (π.χ. χρώμα ρούχων, μήνας γέννησης κ.λπ.), έτσι και στη ζωή υπάρχουν πράγματα που δεν τα διαλέγουμε: το φύλο μας, η χώρα που γεννηθήκαμε, η οικογένεια ή η οικονομική μας κατάσταση. Όλα αυτά μπορεί να μας δίνουν κάποια πλεονεκτήματα ή να μας δημιουργούν κάποια εμπόδια – χωρίς εμείς να φταίμε. Ωστόσο, το ότι κάποια παιδια έμειναν πιο πίσω δε σημαίνει ότι δεν μπορούν να φτάσουν στον τερματισμό. Σημαίνει, όμως, ότι πρέπει να καταβάλλουν μεγαλύτερη προσπάθεια. Δικαιοσύνη σημαίνει να βοηθάμε τους ανθρώπους που ξεκινούν από πιο πίσω, ώστε όλοι οι άνθρωποι να έχουμε ίσες ευκαιρίες για να φτάσουμε στον στόχο μας.”

          Υλικά

          • Φύλλο εργασίας
          • Μεγάλο χαρτόνι (για να κολληθεί στον τοίχο σαν αφίσα)
          • Post-it ή μικρά χαρτάκια
          • Μαρκαδόροι

          Προετοιμασία

            • Στο χαρτόνι γράφουμε τον τίτλο: “Μια Δίκαιη Τάξη είναι/Οι Κανόνες της Δίκαιης Τάξης μας”».
            • Κολλάμε 2 – 3 παραδείγματα post-it, για να δώσουμε στα παιδιά κατεύθυνση (π.χ. “Να μην κοροϊδεύουμε όταν κάποιος κάνει λάθος”, “Να μοιραζόμαστε παίζουμε μαζί στο διάλειμμα” κ.λπ.).

            Εκτέλεση δραστηριότητας (Συνολική διάρκεια 15 λεπτά)

            (Σημείωση: Προτείνεται η δραστηριότητα να υλοποιηθεί στο προαύλιο. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε μπορεί να γίνει – πιο περιορισμένα – στην αίθουσα, με την κατάλληλη διαμόρφωση αυτής).

             

            Βήμα 1

            Δίνουμε σε κάθε παιδί 1–2 χαρτάκια post-it και έναν μαρκαδόρο.

            Βήμα 2

            Εξηγούμε: «Τώρα που μιλήσαμε για ισότητα και δικαιοσύνη, θέλω να σκεφτείτε: Τι σημαίνει για εσάς μια δίκαιη τάξη; Πώς μπορούμε να φερόμαστε μεταξύ μας, ώστε να είμαστε δίκαιοι/ες;»

            Βήμα 3

            Τα παιδιά γράφουν τις ιδέες τους (λέξεις ή μικρές φράσεις).

            Βήμα 4

            Έρχονται και τα κολλάνε στο χαρτόνι.

            Βήμα 5

            Διαβάζουμε μερικά φωναχτά, ομαδοποιώντας όπου υπάρχουν παρόμοιες ιδέες (π.χ. “μοιραζόμαστε”, “βοηθάμε”, “δεν κοροϊδεύουμε” κ.ο.κ.).

            Βήμα 6

            Κλείνουμε λέγοντας: “Βλέπετε πόσες ιδέες μαζέψαμε για το τι σημαίνει μια δίκαιη τάξη; Αυτές οι ιδέες θα είναι οι κανόνες που φτιάξαμε όλοι/ες μαζί. Θα τους κρατήσουμε αναρτημένους για να μας θυμίζουν κάθε μέρα πώς μπορούμε να είμαστε δίκαιοι και να βοηθάμε ο/η ένας/μία τον/την άλλον/η”.