Γενική περιγραφή σεναρίου
Σκοπός Σεναρίου
Σκοπός του σεναρίου είναι να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές/τριες απέναντι στα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις, να κατανοήσουν πώς δημιουργούνται και πώς επηρεάζουν την αντίληψή μας για τους άλλους ανθρώπους, καθώς και να αναγνωρίσουν τρόπους με τους οποίους μπορούν οι ίδιοι/ες να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός πιο δίκαιου και συμπεριληπτικού κόσμου.
Συμβατότητα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών
Ανθολόγιο Ε, Στ: Ανθολόγιο/Παντελής Καλιότσος, Ενα σακί μαλλιά,
Ελένη Σαραντίτη, [Οι φίλοι μας οι τσιγγάνοι],
Ευγενία Φακίνου, [Η Αστραδενή στο νέο της σχολείο]
Διδώ Σωτηρίου,[ Οι πρόσφυγες]
Προαπαιτούμενες Γνώσεις -Επιθυμητές Δεξιότητες
Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να έχουν:
- Βασικές εμπειρίες συνεργασίας σε ομάδες.
- Ικανότητα κατανόησης και έκφρασης απλών εννοιών σχετικών με την καθημερινότητα (φύλο, οικογένεια, σχολείο, φίλοι).
- Βασικές δεξιότητες παρατήρησης και σύγκρισης.
- Επιθυμητές δεξιότητες: ενσυναίσθηση, ενεργητική ακρόαση, διάθεση για συνεργασία.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα-Στόχοι
Μετά την ολοκλήρωση του σεναρίου, οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
Ως προς τις γνώσεις, να:
- Κατανοούν τι είναι στερεότυπο και τι προκατάληψη.
- Αναγνωρίζουν παραδείγματα στερεοτυπικών αντιλήψεων και προκατειλημμένων στάσεων.
- Συνδέουν τα στερεότυπα με το πώς διαμορφώνονται οι κοινωνικές συμπεριφορές
Ως προς τις δεξιότητες, να:
- Συνεργάζονται σε ομάδες και να εκφράζουν δημιουργικά ιδέες μέσω εικαστικής δραστηριότητας.
- Εξασκούνται στην προφορική επιχειρηματολογία και στον διάλογο.
- Συγκρίνουν τις δικές τους αντιλήψεις με πραγματικά παραδείγματα, αναγνωρίζοντας ασυνείδητες προκαταλήψεις.
Ως προς τις στάσεις-συμπεριφορές, να:
- Αναπτύξουν ενσυναίσθηση και σεβασμό για τη διαφορετικότητα.
- Διαμορφώσουν θετική στάση απέναντι στην ισότητα και τη συμπερίληψη.
- Καλλιεργήσουν διάθεση αμφισβήτησης στερεοτυπικών αντιλήψεων και κριτική σκέψη.
Οργάνωση διδασκαλίας / απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή
Για την υλοποίηση του σεναρίου απαιτείται κατάλληλα διαμορφωμένος χώρος διδασκαλίας που επιτρέπει την ομαδική και συνεργατική εργασία των μαθητών/τριών. Απαραίτητη είναι η χρήση διαδραστικού πίνακα ή προτζέκτορα με υπολογιστή και ηχεία (προαιρετικά), ώστε να προβάλλεται η παρουσίαση και το υποστηρικτικό πολυμεσικό υλικό. Παράλληλα, χρειάζονται εκτυπωμένα φύλλα εργασίας για κάθε ομάδα, καθώς και υλικά ζωγραφικής (χαρτιά Α4, μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, μολύβια), τα οποία ενισχύουν τη δημιουργική έκφραση. Εφόσον είναι διαθέσιμα, τα ηχεία και η σύνδεση στο διαδίκτυο επιτρέπουν την αξιοποίηση πρόσθετων διαδραστικών στοιχείων.
Διδακτική Προσέγγιση
Η διδασκαλία βασίζεται σε μια πολυδιάστατη παιδαγωγική προσέγγιση που συνδυάζει διαφορετικές θεωρίες μάθησης και μεθοδολογικά εργαλεία. Αφετηρία αποτελεί η διερευνητική μάθηση, καθώς οι μαθητές/τριες καλούνται να αναρωτηθούν και να αμφισβητήσουν τις πρώτες τους αντιλήψεις, προσεγγίζοντας την πραγματικότητα με κριτική ματιά. Στη συνέχεια, αξιοποιείται η εποικοδομητική μάθηση, καθώς οι μαθητές/τριες οικοδομούν τη νέα γνώση πάνω στις προϋπάρχουσες εμπειρίες και αντιλήψεις τους, αναγνωρίζοντας πώς αυτές επηρεάζουν την κατανόηση του κόσμου γύρω τους.
Η διαδικασία ενισχύεται από τη συνεργατική μάθηση, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές/τριες να εργαστούν σε μικρές ομάδες, να ανταλλάξουν ιδέες, να συγκρίνουν οπτικές και να συνδιαμορφώσουν νοήματα, καλλιεργώντας παράλληλα δεξιότητες επικοινωνίας και σεβασμού. Τέλος, εφαρμόζεται η βιωματική μάθηση, μέσα από την οποία τα παιδιά ενεργοποιούνται δημιουργικά και συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες που τους επιτρέπουν να βιώσουν στην πράξη τις έννοιες που μελετούν, οδηγώντας σε βαθύτερη κατανόηση και προσωπική εμπλοκή.
Σκεπτικό Σεναρίου - Επιστημονικό Γνωστικό Υπόβαθρο
Πριν από αιώνες, πριν ακόμη η σύγχρονη ιατρική, η καλύτερη διατροφή και οι καλύτερες συνθήκες υγιεινής συμβάλλουν στην αύξηση της διάρκειας ζωής των ανθρώπων, ο πληθυσμός της Γης μας, αυξανόταν με πολύ αργούς ρυθμούς. Παρόλο που τα ποσοστά γεννήσεων ήταν πολύ υψηλά, τα ποσοστά θανάτων ήταν, επίσης, υψηλά αποτρέποντας, έτσι, τον πληθυσμό από να μεγαλώσει πολύ. Στη σύγχρονη εποχή, έχουμε εντυπωσιακά μειωμένα ποσοστά θνησιμότητας σε σχέση με το παρελθόν, ωστόσο σε ορισμένα μέρη του κόσμου, οι γεννήσεις παραμένουν αρκετά υψηλά. Ο λόγος που ο παγκόσμιος πληθυσμός αυξάνεται είναι επειδή, κάθε χρόνο, οι γεννήσεις είναι περισσότερες σε σχέση με τους θανάτους. Αξίζει να θυμόμαστε πως ακόμη και ένας μικρός ρυθμός αύξησης του πληθυσμού μπορεί να προκαλέσει τον διπλασιασμό του σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Λόγω της ραγδαίας αύξησης του πληθυσμού, κατά τις τελευταίες δεκαετίες, έχουμε περισσότερους ανθρώπους στον πλανήτη που χρησιμοποιούν πόρους, με μη βιώσιμο τρόπο. Εκτός από τις αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών, η τεχνολογική και κοινωνική πρόοδος έχουν επιφέρει απρόσμενες αλλά μακροπρόθεσμες συνέπειες – όπως οι αλλαγές στον τομέα των κατασκευών και η παραγωγή του πρώτου Ford Model-Ts το 1908, η οποία μας οδήγησε, τελικά, σε μια πορεία προς την κλιματική κρίση του σήμερα. Το να μπορούμε να αναγνωρίζουμε τις τάσεις που συνδέονται με μεγάλα ιστορικά γεγονότα, μπορεί να μας βοηθήσει να διερευνήσουμε τις επιπτώσεις της δραστηριότητας του ανθρώπου, καθώς και πώς μπορούμε να ζούμε πιο βιώσιμες ζωές
Περιγραφή σεναρίου
Το σενάριο περιλαμβάνει δύο βασικές δραστηριότητες. Στην πρώτη δραστηριότητα οι μαθητές/τριες κατανοούν τις αλλαγές στον ρυθμό της πληθυσμιακής ανάπτυξης, προσομοιώνοντας την πληθυσμιακή αύξηση της Γης για ένα διάστημα 500 ετών. Πολλά γεγονότα σε όλη την ιστορία επηρέασαν άμεσα ή/και έμμεσα το μέγεθος του πληθυσμού μας, την ποιότητα ζωής και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τα τελευταία αυτά χρόνια. Στη δεύτερη δραστηριότητα αυτού του σεναρίου, οι μαθητές/τριες μαθαίνουν για αυτές τις αλλαγές που επέτρεψαν στους ανθρώπους να ζουν μεγαλύτερη και καλύτερη ζωή.
Τάξεις στις οποίες προτείνεται
Δημοτικό
Ε/Στ
Χρονική Διάρκεια
60 λεπτά
Εμπλεκόμενες Γνωστικές Περιοχές
- Γλωσσική Έκφραση/Γλώσσα (προφορική έκφραση, ανάπτυξη επιχειρηματολογίας)
- Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή
- Εικαστικά (δημιουργική έκφραση μέσω ζωγραφικής)
1η
δραστηριότητα
2η
δραστηριότητα
3η
δραστηριότητα
4η
δραστηριότητα
Υλικά
- Φύλλο εργασίας
- Μαρκαδόροι / μολύβια
Προετοιμασία
Εκτυπώνουμε ένα φύλλο εργασίας ανά ομάδα, έχοντας υπόψη ότι τα παιδιά θα εργαστούν ανά δυάδες.
Εκτέλεση δραστηριότητας (Συνολική διάρκεια 12 λεπτά)
Βήμα 1
Κάνουμε μια σύντομη εισαγωγή: «Όλοι οι άνθρωποι έχουμε πολλές ταυτότητες. Δεν είμαστε μόνο ένα πράγμα. Είμαστε ταυτόχρονα μαθητές/τριες, φίλοι/ες, μέλη μιας οικογένειας, έχουμε διαφορετικά χόμπι και ενδιαφέροντα. Αυτές οι ταυτότητες μας κάνουν μοναδικούς, και παράλληλα μας συνδέουν με άλλους ανθρώπους.»
Βήμα 2
Χωρίζουμε τα παιδιά σε ζευγάρια.
Βήμα 3
Δίνουμε σε κάθε ζευγάρι το φύλλο εργασίας με τους δύο τέμνοντες κύκλους (διάγραμμα Venn). Εξηγούμε ότι αρχικά θα κάνουν μια συζήτηση μεταξύ τους με στόχο να καταγράψουν τα χαρακτηριστικά των διαφόρων ταυτοτήτων τους. Στη συνέχεια, θα συμπληρώσουν το διάγραμμα που τους δίνεται στον Φύλλο εργασίας (τέμνοντες κύκλοι) ως εξής:
- Στον αριστερό κύκλο, το παιδί Α θα γράψει τις δικές του μοναδικές ταυτότητες.
- Στον δεξιό κύκλο, το παιδί Β θα γράψει τις δικές του μοναδικές ταυτότητες.
- Στο σημείο που οι κύκλοι τέμνονται, θα γράψουν τις ταυτότητες που έχουν κοινές.
Βήμα 4
Δίνουμε παραδείγματα/καθοδήγηση για το τι μπορούν να γράψουν:
«Σκεφτείτε πράγματα όπως: το φύλο σας, τον μήνα που γεννηθήκατε, αν έχετε αδέρφια ή όχι, ποιο είναι το αγαπημένο σας μάθημα, τι χόμπι έχετε, σε ποια γειτονιά μένετε, τι φαγητό ή μουσική σας αρέσει, τι δεξιότητες έχετε…».
Προτεινόμενες κατηγορίες για καθοδήγηση: Φύλο, Ηλικία / μήνας γέννησης, Οικογένεια (π.χ. αδέρφια ή όχι, κατοικία με γονείς/άλλα μέλη της οικογένειας), Γειτονιά / περιοχή κατοικίας, Χόμπι / αθλητισμός, Αγαπημένο μάθημα στο σχολείο, Φαγητό ή μουσική ή ταινία κ.λπ. που προτιμούν, Γλώσσες που μιλούν ή καταγωγή, Δεξιότητες (π.χ. παίζω μουσικό όργανο, κάνω σχέδιο), Χαρακτηριστικά προσωπικότητας (π.χ. ντροπαλός/ή, εξωστρεφής).
Βήμα 5
Αφήνουμε χρόνο (5–7 λεπτά) για να συζητήσουν με το ζευγάρι τους και να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας.
Βήμα 6
Κάνουμε μια σύντομη ανασκόπηση:
- Ζητάμε από 2-3 ζευγάρια να μοιραστούν τι βρήκαν κοινό και τι διαφορετικό.
- Ρωτάμε: «Πώς νιώσατε βρίσκοντας κοινά; Σας εξέπληξε κάτι;»
- Τονίζουμε: «Κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός, αλλά όλοι έχουμε και κοινά χαρακτηριστικά που μας ενώνουν. Το να βλέπουμε μόνο ένα χαρακτηριστικό μπορεί να μας κάνει να μη βλέπουμε την πραγματική εικόνα ενός ανθρώπου και να μας χωρίζει.»
Υλικά
- Παρουσίαση “Βλέπουμε τον κόσμο όπως είναι ή όπως είμαστε;”
- Φύλλο εργασίας
- Διαδραστικός πίνακας ή Η/Υ και προτζέκτορας (προαιρετικά: σύνδεση στο διαδίκτυο και ηχεία)
Προετοιμασία
- Εκτυπώνουμε ένα φύλλο εργασίας ανά ομάδα, έχοντας υπόψη ότι τα παιδιά θα εργαστούν σε δυάδες.
- Ανοίγουμε την παρουσίαση από το συνοδευτικό υλικό “Βλέπουμε τον κόσμο όπως είναι ή όπως είμαστε;”
Εκτέλεση δραστηριότητας (Συνολική διάρκεια 5 λεπτά)
Βήμα 1
Ξεκινάμε δείχνοντας στα παιδιά τις διαφάνειες 2 έως 6 (ή μέρος αυτών, ανάλογα με τον διαθέσιμο χρόνο), οι οποίες αποτυπώνουν κάποιες γνωστές ψευδαισθήσεις και ρωτάμε τα παιδιά “Τι βλέπετε; Βλέπετε όλοι το ίδιο; Μπορεί να υπάρχει και άλλη απάντηση;”.
[Διαφάνεια 2] Duck-Rabbit: κάποιοι άνθρωποι βλέπουν πάπια και άλλοι λαγό.
[Διαφάνεια 3] Müller-Lyer: οι γραμμές έχουν το ίδιο μήκος.
[Διαφάνεια 4] Café Wall: οι οριζόντιες γραμμές είναι παράλληλες.
[Διαφάνεια 5] Adelson’s Checker-Shadow: τα τετράγωνα έχουν το ίδιο χρώμα.
[Διαφάνεια 6] Laurel/Yanny: κάποιοι άνθρωποι ακούν Laurel και άλλοι Yanny.
Βήμα 2
Στη συνέχεια εξηγούμε πως “Το μυαλό μας κάποιες φορές μας ξεγελάει και μας οδηγεί σε λανθασμένα συμπεράσματα. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις.”
Υλικά
- Παρουσίαση “Βλέπουμε τον κόσμο όπως είναι ή όπως είμαστε;”
- Φύλλο εργασίας
- Διαδραστικός πίνακας ή Η/Υ και προτζέκτορας
Προετοιμασία
- Εκτυπώνουμε ένα φύλλο εργασίας ανά ομάδα, έχοντας υπόψη ότι τα παιδιά θα εργαστούν σε δυάδες.
- Ανοίγουμε την παρουσίαση από το συνοδευτικό υλικό “Βλέπουμε τον κόσμο όπως είναι ή όπως είμαστε;”
Εκτέλεση δραστηριότητας (Συνολική διάρκεια 8 λεπτά)
Βήμα 1
Από την παρουσίαση, δίνουμε τους ορισμούς των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων [Διαφάνειες 7, 8, 9].
Βήμα 2
[Διαφάνεια 10] Δείχνουμε τον πίνακα με τα παραδείγματα και τους ζητάμε να μας πουν για κάθε πρόταση αν είναι στερεότυπο ή προκατάληψη και σχολιάζουμε σύντομα τις σωστές απαντήσεις.
Απαντήσεις
- Βαριέμαι να βοηθήσω τον παππού να ανεβάσει φωτογραφία στο Instagram γιατί δεν καταλαβαίνει. [Προκατάληψη]
- Οι γυναίκες δεν οδηγούν καλά. [Στερεότυπο]
- Δεν μπορώ να καλέσω την Μαρία στο πάρτυ γιατί είναι κωφή και δε θα μπορεί να συνεννοηθεί με τα υπόλοιπα παιδιά. [Προκατάληψη]
- Δε θέλω να καθίσω μαζί του στο θρανίο γιατί είναι ξένος και δε μιλάει καλά ελληνικά. [Προκατάληψη]
- Μένει στην Κηφισιά, άρα είναι πλούσιος. [Στερεότυπο]
- Στα αγόρια δεν αρέσει το ροζ. [Στερεότυπο]
Σημείωση: Αφού λάβουμε τις απαντήσεις από τα παιδιά, πατάμε κλικ στην παρουσίαση και εμφανίζεται με [check] η σωστή απάντηση.
Βήμα 3
Εξηγούμε στα παιδιά πως “Η αντίληψη δεν είναι μόνο αυτά που βλέπουν τα μάτια μας, αλλά και το πώς τα καταλαβαίνει και τα ερμηνεύει το μυαλό μας.” [Διαφάνεια 11].
Υλικά
- Παρουσίαση “Βλέπουμε τον κόσμο όπως είναι ή όπως είμαστε;”
- Φύλλο εργασίας
- Μαρκαδόροι / ξυλομπογιές / μολύβια
- Χαρτιά Α4 ή μπλοκ ζωγραφικής (προαιρετικά)
- Διαδραστικός πίνακας ή Η/Υ και προτζέκτορας
Προετοιμασία
- Εκτυπώνουμε ένα φύλλο εργασίας ανά ομάδα, έχοντας υπόψη ότι τα παιδιά θα εργαστούν σε δυάδες.
- Συγκεντρώνουμε τα υλικά ζωγραφικής (μαρκαδόρους/ξυλομπογιές/μολύβια και προεραιτικά χαρτιά Α4 ή μπλοκ ζωγραφικής), αρκετά για κάθε ομάδα.
- Ανοίγουμε την παρουσίαση από το συνοδευτικό υλικό “Βλέπουμε τον κόσμο όπως είναι ή όπως είμαστε;”
Εκτέλεση δραστηριότητας (Συνολική διάρκεια 20 λεπτά)
Βήμα 1
Δείχνουμε στα παιδιά τη [Διαφάνεια 12], η οποία δείχνει 6 ετικέτες με λέξεις, και τους λέμε πως αυτές οι λέξεις περιγράφουν είτε πεδίο επαγγελμάτων (Επιστήμη, Πυροσβεστική, Σήριαλ στην τηλεόραση, Διεύθυνση εταιρείας), είτε ταυτότητες ατόμων (Γιαγιά, Παιδί πρόσφυγας). Τους ζητάμε να διαλέξουν μια λέξη από αυτές που εμφανίζονται στην οθόνη και να ζωγραφίσουν γρήγορα το άτομο που φαντάζονται να κάνει αυτό το επάγγελμα ή να έχει αυτή την ταυτότητα (κάθε λέξη μπορεί να επιλεχθεί παραπάνω από 1 φορές).
Βήμα 2
Κατόπιν, μοιράζουμε στις ομάδες τα υλικά ζωγραφικής και τους δίνουμε 10 λεπτά για να συνεργαστούν και να ζωγραφίσουν.
Βήμα 3
Μόλις λήξει ο χρόνος, ζητάμε από τις ομάδες που έχουν επιλέξει τη λέξη “Επιστήμη” να δείξουν τις ζωγραφιές τους και να εξηγήσουν το σκεπτικό πίσω από τη ζωγραφιά τους. Στη συνέχεια δείχνουμε τη [Διαφάνεια 13] που δείχνει μια φωτογραφία με ένα πραγματικό πρόσωπο, το οποίο ανατρέπει το στερεότυπο. Ρωτάμε τις ομάδες: “Ταιριάζει αυτή η φωτογραφία με τη ζωγραφιά σας;”, “Σας εξέπληξε η φωτογραφία;”, “Γιατί φανταστήκατε αυτόματα την εικόνα που ζωγραφίσατε;”. Ακολουθούμε την ίδια διαδικασία και με τις υπόλοιπες λέξεις [Διαφάνειες 14, 15, 16, 17, 18].
- Επιστήμη: Σαμάνθα Κριστοφορέτι, Αστροναύτης [γυναίκα]
- Πυροσβεστική: Αλεξάνδρα – Αργυρώ Τζουμέρκα, Αξιωματικός ΠΣ – Πυραγός [γυναίκα]
- Γιαγιά: Σίρλεϊ Κάρι, Gamer & Youtuber [80 ετών]
- Παιδί πρόσφυγας: Γιάννης Αντετοκούνμπο, Μπασκετμπολίστας, ΝΒΑ [επιτυχία]
- Σήριαλ στην τηλεόραση: Γεωργία Καλτσή, Ηθοποιός [αναπηρία]
- Διεύθυνση εταιρείας: Τζιλ Τίφενταλερ, CEO National Geographic Society [γυναίκα]
Βήμα 4
Τονίζουμε ότι “Οι στερεοτυπικές εικόνες δε μας αφήνουν να δούμε τον άνθρωπο, όπως είναι πραγματικά.”. Στη συνέχεια, δείχνουμε τη [Διαφάνεια 19] και εξηγούμε στα παιδιά τι μπορούμε να κάνουμε, σε ατομικό επίπεδο, για να διαμορφώσουμε έναν πιο δίκαιο κόσμο.
