Γενική περιγραφή σεναρίου
Σκοπός Σεναρίου
Σκοπός του σεναρίου είναι η αντιμετώπιση των ηλικιακών στερεοτύπων και η ανάπτυξη της κατανόησης και της αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών. Μέσα από τις δραστηριότητες, τα παιδιά θα μάθουν να αναγνωρίζουν τις προκαταλήψεις, να εκτιμούν τις συνεισφορές των ηλικιωμένων ατόμων και να κατανοούν καλύτερα τις διαφορετικές απόψεις που πηγάζουν από τα στάδια της ζωής.
Συμβατότητα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών
Γλώσσα Στ, Ενότητα 11, σελ. εικόνα ερώτηση 4, ενότητα Συγγενικές Σχέσεις
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2005/Glossa_ST-Dimotikou_html-empl/index2_05.html
συμπληρωματικά κείμενα και εικόνες https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/7815
ΚΠΑ ΣΤ, Ενότητα 1 η οικογένεια τα μέλη και οι μεταξύ τους σχέσεις
Ενότητα 1Α Η οικογένεια
Aνθολόγιο Ε/ΣΤ
- Nικηφόρος Bρεττάκος, H μητέρα μου στην εκκλησία (σελ. 77)
- Λευτέρης Παπαδόπουλος, H μάνα μου (σελ. 81)
- Pοάλντ Νταλ, H καρδιά ενός ποντικού (σελ. 85)
- Nαζίμ Xικμέτ, Nανούρισμα (σελ. 88)
- Mάνος Kοντολέων, [Aποκριάτικη ιστορία] (σελ. 90)
- Λότη Πέτροβιτς-Aνδρουτσοπούλου, H μαμά μας η θάλασσα(σελ. 95)
- Δ. Iωαννίδης, [Tο καυκασιανό παραμύθι] (σελ. 99)
Ανθολόγιο Γ/ Δ
Θετη Χορτιάτη, Λούνα Παρκ παππούλη μου, και πρόταση για διάβασμα ο Γεροπαππούς Στ. Σπεράντσας
Προαπαιτούμενες Γνώσεις -Επιθυμητές Δεξιότητες
Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να έχουν βασικές γνώσεις στην κατανόηση απλών κειμένων, καθώς και στην ομαδοποίηση πληροφοριών. Η ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και επικοινωνίας είναι απαραίτητη για τη δουλειά σε ομάδες. Επίσης, θα πρέπει να διαθέτουν ικανότητες αναγνώρισης αιτίου και αποτελέσματος, ώστε να κατανοήσουν πώς οι κοινωνικές αντιλήψεις επηρεάζουν τη στάση απέναντι στις ηλικιακές ομάδες.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα-Στόχοι
Μετά το σενάριο τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα που αναμένεται να παρουσιάσουν οι μαθητές/τριες είναι :
Ως προς τις γνώσεις, να:
- προσδιορίζουν τι σημαίνει “ηλικία”
- κατανοήσουν τις διαφορές μεταξύ των ηλικιακών ομάδων και τα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με αυτές
- αναγνωρίζουν στερεότυπα που συνδέονται με την ηλικία
- αναγνωρίζουν την έννοια του ηλικιακού ρατσισμού στην καθημερινή γλώσσα και συμπεριφορά
- εξοικειωθούν με τη σημασία της διαγενεακής αλληλεγγύης
Ως προς τις δεξιότητες, να:
- αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης μέσω της ανάλυσης και σύγκρισης των πληροφοριών
- εξασκήσουν την ικανότητά τους να αλληλεπιδρούν με διαφορετικές ηλικιακές ομάδες μέσω της διεξαγωγής συνεντεύξεων, μαθαίνοντας πώς να διατυπώνουν ερωτήσεις και να παρουσιάζουν τα ευρήματά τους
- αναπτύξουν τις δεξιότητες συνεργασίας μέσα από ομαδικές δραστηριότητες
- εξασκήσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους για να μεταφέρουν τα ευρήματά τους με διαδραστικούς και καινοτόμους τρόπους.
Ως προς τις στάσεις-συμπεριφορές, να:
- δείχνουν μεγαλύτερη κατανόηση και σεβασμό για τους ηλικιωμένους
- κατανοήσουν τα στερεότυπα που σχετίζονται με τη γήρανση και να διαχειριστούν τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις που, ίσως, έχουν στο θέμα των ηλικιακών διακρίσεων
- καλλιεργήσουν μια θετική στάση απέναντι στα ηλικιωμένα άτομα
- ενθαρρυνθούν να συμμετέχουν σε συζητήσεις για την αντιμετώπιση θεμάτων που άπτονται της γήρανσης και να αναλάβουν δράση για την ευαισθητοποίηση των γύρω τους
- σέβονται τη διαφορετικότητα των ανθρώπων όσον αφορά στην ηλικία, τον τρόπο ζωής, τις εμπειρίες και τις απόψεις τους
Οργάνωση διδασκαλίας / απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή
Για την υλοποίηση του σεναρίου απαιτείται πρόσβαση σε υπολογιστές ή tablets με σύνδεση στο διαδίκτυο, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί το ChatGPT και το Suno. Επίσης, χρειάζονται φύλλα εργασίας (τα οποία παρέχονται), και προτζέκτορας ή διαδραστικός πίνακας για την παρουσίαση των ιστοριών και των ομαδικών συζητήσεων. Εάν δεν υπάρχει πρόσβαση σε τεχνολογία για όλα τα άτομα, μπορεί να προβλεφθεί κοινή χρήση ή προσαρμογή των δραστηριοτήτων με offline υλικά.
Διδακτική Προσέγγιση
Το διδακτικό σενάριο βασίζεται στις αρχές του εποικοδομισμού και τις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες, προάγοντας τη γνώση ως διαδικασία που επηρεάζεται από τις κοινωνικές περιστάσεις. Υιοθετεί ένα μαθητοκεντρικό μοντέλο διδασκαλίας, στο οποίο οι μαθητές/τριες ενεργοποιούνται και αλληλεπιδρούν, οικοδομώντας συλλογικά τη νέα γνώση, ενώ ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει ρόλους συντονιστή και καθοδηγητή.
Στο πλαίσιο αυτό, προωθούνται σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές, όπως η βιωματική μάθηση και η συνεργατική διδασκαλία. Μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων, οι μαθητές/τριες αποκτούν ουσιαστική κατανόηση του ηλικιακού ρατσισμού και της διαγενεακής αλληλεγγύης, ενώ η ομαδική εργασία ενισχύει την κριτική σκέψη και την κοινωνική συνείδηση.
Η διερευνητική προσέγγιση ενθαρρύνει την αναζήτηση πληροφοριών και την ανάλυση δεδομένων, προάγοντας την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα. Οι μαθητές/τριες καλούνται να εξερευνήσουν τις διαφορές και τις ομοιότητες που σχετίζονται με τις ηλικιακές ομάδες και τις εμπειρίες τους, ενισχύοντας έτσι τις δεξιότητες επικοινωνίας και ενσυναίσθησης.
Σκεπτικό Σεναρίου - Επιστημονικό Γνωστικό Υπόβαθρο
Ο ηλικιακός ρατσισμός αναφέρεται στα στερεότυπα (πώς σκεφτόμαστε), τις προκαταλήψεις (πώς νιώθουμε) και τις διακρίσεις (πώς ενεργούμε) απέναντι στους άλλους ή τον εαυτό μας με βάση την ηλικία. Ενώ μπορεί να επηρεάσει οποιαδήποτε ηλικιακή ομάδα, οι ηλικιωμένοι διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο. Η κοινωνία συχνά υποτιμά τα άτομα καθώς μεγαλώνουν, συνδέοντας τα ηλικιωμένα άτομα με αρνητικά στερεότυπα που τα απεικονίζουν ως αδύναμα ή ανίκανα. Αυτές οι αντιλήψεις περιθωριοποιούν τους ηλικιωμένους ανθρώπους, αφαιρώντας τους την αξιοπρέπεια και τα δικαιώματά τους, ενώ ο ηλικιακός ρατσισμός παραμένει ένα από τα λιγότερο συζητημένα είδη ρατσισμού, αφήνοντάς τους ευάλωτους στην παραμέληση και την απομόνωση.
Οι συνέπειες του ηλικιακού ρατσισμού είναι σοβαρές, επηρεάζοντας την αίσθηση αυτοεκτίμησης, την αλληλεγγύη μεταξύ γενεών, τη συνεισφορά των μεγαλύτερων ατόμων στην κοινωνία, καθώς και την υγεία και την ευημερία τους. Καθώς ο παγκόσμιος πληθυσμός γερνάει, η καταπολέμηση του ηλικιακού ρατσισμού γίνεται πιο κρίσιμη. Οι ηλικιωμένοι άνθρωποι αντιπροσωπεύουν ένα πολύτιμο τμήμα της κοινωνίας που πρέπει να γιορτάζεται. Ενθαρρύνοντας τη συνεργασία μεταξύ των γενεών και προωθώντας θετικές εμπειρίες της γήρανσης, μπορούμε να καταρρίψουμε τα επιβλαβή στερεότυπα. Η γήρανση δεν είναι βάρος αλλά φυσική εξέλιξη που εμπλουτίζει τις κοινότητές μας και η αντιμετώπιση του ηλικιακού ρατσισμού είναι κρίσιμη για τη δημιουργία μιας συμπεριληπτικής κοινωνίας που σέβεται όλους τους ανθρώπους.
Περιγραφή σεναρίου
Το διδακτικό σενάριο στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών γύρω από τα θέματα ηλικιακού ρατσισμού και διαγενεακής αλληλεγγύης. Αποτελείται από δύο μέρη (διάρκειας δύο διδακτικών ωρών συνολικά), ωστόσο για τη μετάβαση από το πρώτο μέρος (Δραστηριότητες 1 έως 3) στο δεύτερο (Δραστηριότητα 4) απαιτείται χρόνος εργασίας στο σπίτι. Μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων, οι μαθητές/τριες καλούνται να κατανοήσουν τις διάφορες φάσεις της ζωής, να αναλογιστούν σχετικά με τις προκαταλήψεις που σχετίζονται με την ηλικία. Τέλος, θα ανακαλύψουν κοινά σημεία, όνειρα και ανησυχίες μεταξύ ανθρώπων διαφορετικών ηλικιών.
Τάξεις στις οποίες προτείνεται
Δημοτικό
Ε/Στ
Χρονική Διάρκεια
90 λεπτά
(+ χρόνος εργασίας για το σπίτι)
Εμπλεκόμενες Γνωστικές Περιοχές
- Νεοελληνική γλώσσα
- ΚΠΑ
1η
δραστηριότητα
2η
δραστηριότητα
3η
δραστηριότητα
4η
δραστηριότητα
Υλικά
- Φύλλο εργασίας
- Πίνακας τάξης
Προετοιμασία
Εκτυπώνουμε το Φύλλο εργασίας (μία φορά για κάθε ομάδα), έχοντας υπόψη μας ότι οι μαθητές/τριες θα δουλέψουν ανά τετράδες ή πεντάδες.
Εκτέλεση δραστηριότητας (5 λεπτά)
Βήμα 1
Ενημερώνουμε τα παιδιά πως “Θα ξεκινήσουμε το μάθημά μας ανακαλύπτοντας τα διάφορα ηλικιακά στάδια της ζωής. Πώς αλλάζει η ζωή μας καθώς μεγαλώνουμε; Τι σημαίνει για εμάς η ηλικία; Μέσα από την πρώτη δραστηριότητα, θα εξερευνήσουμε τα διαφορετικά στάδια της ζωής και θα μάθουμε πώς κάθε ηλικία έχει μοναδικά χαρακτηριστικά. Ο στόχος είναι να αποκτήσουμε μια σαφή κατανόηση των ηλικιακών σταδίων και των χαρακτηριστικών τους και να δούμε πώς αυτά εξελίσσονται στη διάρκεια της ζωής μας”.
Βήμα 2
Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των 4-5 ατόμων και μοιράζουμε από ένα Φύλλο εργασίας σε κάθε ομάδα. Κατόπιν, πριν ξεκινήσουμε τη δραστηριότητα, ρωτάμε τα παιδιά τι είναι “Ηλικία”.
Απάντηση:
Ηλικία: Ο χρόνος που διανύθηκε από τη γέννηση ενός ανθρώπου (ή ζώου ή άλλου ζωντανού οργανισμού), έως μια συγκεκριμένη στιγμή.
Βήμα 3
Στη συνέχεια καλούμε τις ομάδες να συζητήσουν εσωτερικά και να συμπληρώσουν στον πίνακα που βρίσκεται στο Φύλλο εργασίας, τις ηλικίες που θεωρούν ότι αντιπροσωπεύουν την κάθε ηλικιακή κατηγορία (μπορεί να είναι και εύρος ηλικιών).
Βήμα 4
Τέλος, ζητάμε από τις ομάδες να μοιραστούν τις σημειώσεις τους στην ολομέλεια και καταγράφουμε στον πίνακα τις απόψεις τους.
Πιθανές απαντήσεις
| Ηλικιακή Κατηγορία | Πόσο χρονών είναι; | Χαρακτηριστικά |
|
Νεογέννητα/ Βρέφη |
0 – 2 μηνών | δεν βλέπουν καλά, δε χαμογελούν, δεν μπορούν να σταθεροποιήσουν το κεφάλι τους, παρατηρούν πρόσωπα, κλαίνε έντονα, βγάζουν ήχους κ.ά. |
| Μωρά | 0 – 2 ετών | χαμογελάνε πολύ, μαθαίνουν βασικές δεξιότητες όπως ομιλία και περπάτημα κ.ά. |
| Νήπια | 2 – 5 ετών | γεμάτα ενέργεια, μαθαίνουν να μιλάνε και να αλληλεπιδρούν κ.ά. |
| Παιδιά | 5 – 12 ετών | ανακαλύπτουν τον κόσμο, πηγαίνουν σχολείο, έχουν μεγάλη περιέργεια. κ.ά. |
| Έφηβοι/ες | 12 – 18 ετών | διανύουν τη φάση της εφηβείας, αναζητούν την ταυτότητά τους κ.ά. |
| Ενήλικες | 18-65 ετών | εργάζονται, αποκτούν εμπειρίες και, πιθανώς, οικογένεια. κ.ά. |
| Νέοι/ες | 18-29 ετών | |
| Μεσήλικες | 45-65 ετών | συχνά σταθερή καριέρα, γονείς παιδιών στην εφηβεία. κ.ά. |
| Ηλικιωμένοι/ες | 65+ ετών | συνταξιούχοι, απολαμβάνουν τον ελεύθερο χρόνο κ.ά. |
Σημείωση #1: Interesting fact: Παραδοσιακά, η ηλικία των 65 ετών ορίζεται ως η αρχή της “μεγαλύτερης ηλικίας”. Ωστόσο, η αιτία πίσω από αυτό το ηλικιακό όριο, “κρύβεται” στην ιστορία και όχι στη βιολογία. Πριν από πολλά χρόνια, η ηλικία των 65 ετών επιλέχθηκε ως η ηλικία συνταξιοδότησης στη Γερμανία, την πρώτη χώρα που καθιέρωσε πρόγραμμα συνταξιοδότησης. Επίσης, το 1965 στις Ηνωμένες Πολιτείες, η ηλικία των 65 ετών ορίστηκε ως η ηλικία επιλεξιμότητας για ασφάλιση υγείας, με επιδότηση υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης. Τέλος, αυτή η ηλικία είναι κοντά στην πραγματική ηλικία συνταξιοδότησης των περισσότερων ανθρώπων στις οικονομικά προηγμένες κοινωνίες.
Σημείωση #2: Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως τα χαρακτηριστικά που σημειώνουν, στηρίζονται σε προσωπικές πεποιθήσεις και βιώματα και πως δεν υπάρχουν κοινά, κοινωνικά χαρακτηριστικά (π.χ. εργασία, οικογένεια κ.λπ) για όλους τους ανθρώπους, καθώς η πορεία ζωής κάθε ανθρώπου είναι διαφορετική και επηρεάζεται από ποικίλους παράγοντες (κοινωνικούς, περιβαλλοντικούς, γονιδιακούς, τρόπος ζωής κ.ά), οι οποίοι επιδρούν στην εξέλιξη αυτής της ατομικής πορείας.
Υλικά
- Φύλλο εργασίας
Προετοιμασία
Εκτυπώνουμε το Φύλλο εργασίας (μία φορά για κάθε ομάδα), έχοντας υπόψη μας ότι οι μαθητές/τριες θα δουλέψουν ανά τετράδες ή πεντάδες.
Εκτέλεση δραστηριότητας (15 λεπτά)
Βήμα 1
Ενημερώνουμε τα παιδιά ότι “Στην επόμενη δραστηριότητα, θα εστιάσουμε στις απόψεις που έχει η κοινή γνώμη για τα νεαρά και τα ηλικιωμένα άτομα. Στην καθημερινή μας ζωή, ακούμε συχνά κάποιες φράσεις για τους νέους ή τους ηλικιωμένους ανθρώπους. Θα σας δώσω, λοιπόν, μερικές φράσεις και θα ήθελα να μου πείτε ποια ηλικιακή ομάδα εκφράζει αυτές τις απόψεις και σε ποια ηλικιακή ομάδα αναφέρονται”.
Βήμα 2
Στη συνέχεια, μοιράζουμε από ένα Φύλλο εργασίας σε κάθε ομάδα και ενημερώνουμε πως έχουν συγκεκριμένο χρόνο για να συμπληρώσουν τον πίνακα της Δραστηριότητας. Ενημερώνουμε τα παιδιά, πως δεν υπάρχουν σωστές απαντήσεις και εφόσον στην ομάδα εκφράζονται διαφορετικές απόψεις, μπορούν να σημειωθούν στον πίνακα όλες οι πιθανές απαντήσεις.
Βήμα 3
Καλούμε τα παιδιά σε μια ανοιχτή συζήτηση, θέτοντας τις παρακάτω ερωτήσεις, από το Φύλλο εργασίας.
- Ποιες συγκεκριμένες αντιλήψεις προωθούν οι παραπάνω φράσεις;
- Είναι δίκαιες οι παραπάνω φράσεις;
- Πώς μπορούν να επηρεάσουν οι παραπάνω φράσεις τις απόψεις μας και τις σχέσεις μας με τους άλλους;
Βήμα 4
Τέλος, ζητάμε από τις ομάδες να μοιραστούν τις σημειώσεις τους στην ολομέλεια και καταγράφουμε στον πίνακα τις απόψεις τους.
Πιθανές απαντήσεις
| α/α | Άποψη | Ποια ηλικιακή ομάδα εκφράζει αυτή την άποψη; | Σε ποια ηλικιακή ομάδα αναφέρεται; |
| 1 | Είναι επικίνδυνοι όταν οδηγούν στον δρόμο. Θα έπρεπε να τους πάρουν το δίπλωμα. | Ενήλικες | Ηλικιωμένοι/ες |
| 2 | Έχουν χάσει κάθε ίχνος σεβασμού. | Ηλικιωμένοι/ες | Νέοι/ες |
| 3 | Δεν ακούει, δεν καταλαβαίνει. | Ενήλικες |
Βρέφη/Μωρά/ Νήπια/Παιδιά |
| 4 | Νομίζουν πως τα ξέρουν όλα. |
Ενήλικες/ Μεσήλικες |
Παιδιά/Νέοι-ες |
| 5 | Είσαι πολύ μικρός/ή για να ξέρεις | Ενήλικες | Παιδιά/Έφηβοι-ες/Νέοι-ες |
| 6 | Θα πουν ότι ξεμωράθηκες. | Ενήλικες | Ηλικιωμένους/ες |
| 7 | Όλο ξεχνούν και ρωτάνε τα ίδια πράγματα | Παιδιά/Έφηβοι-ες/Ενήλικες | Ηλικιωμένοι/ες |
| 8 | Δεν με καταλαβαίνουν. | Παιδιά/Έφηβοι-ες/Νέοι-ες |
Ενήλικες/ Μεσήλικες |
| 9 | Πόσο γρήγορα μεγαλώνουν! | Ενήλικες |
Βρέφη/Μωρά/ Νήπια/Παιδιά |
| 10 | Γιατί; Εμείς που μεγαλώσαμε έτσι τι πάθαμε; | Μεσήλικες/Ηλικιωμένοι-ες |
Βρέφη/Μωρά/ Νήπια/Παιδιά |
| 11 | Πρέπει να βρεις μια σταθερή δουλειά. | Μεσήλικες | Νέοι/ες |
| 12 | Είσαι μεγάλος/η για τέτοια. | Νέοι/ες ή Μεσήλικες | Μεσήλικες ή Ηλικιωμένοι/ες |
| 13 | Έχουν άγνοια κινδύνου | Ενήλικες | Παιδιά/Έφηβοι-ες/Νέοι-ες |
| 14 | Είσαι όλη την ημέρα με το κινητό στο χέρι. | Ενήλικες | Παιδιά και Έφηβοι/ες |
| 15 | Μόνο να διασκεδάζεις σε ενδιαφέρει. | Μεσήλικες | Έφηβοι/ες και Νέοι/ες |
1. Ποιες συγκεκριμένες αντιλήψεις προωθούν οι παραπάνω φράσεις;
- Προωθούν την αντίληψη ότι οι ηλικιωμένοι είναι ανίκανοι ή επικίνδυνοι.
- Δείχνουν ότι οι νέοι θεωρούνται ανώριμοι και ότι δεν καταλαβαίνουν τα προβλήματα των μεγαλύτερων.
- Επικεντρώνονται σε αρνητικά στερεότυπα που απομακρύνουν τις γενιές.
2. Είναι δίκαιες οι παραπάνω φράσεις;
- Δεν είναι δίκαιες, γιατί δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα όλων των ηλικιακών ομάδων.
- Τα ηλικιωμένα άτομα έχουν πολλές γνώσεις και εμπειρίες να προσφέρουν.
- Τα νεαρά άτομα μπορούν να είναι υπεύθυνα και ενημερωμένα, παρά την ηλικία τους.
3. Πώς μπορούν να επηρεάσουν οι παραπάνω φράσεις τις απόψεις μας και τις σχέσεις μας με τους άλλους;
- Μπορεί να δημιουργήσουν ένταση και παρεξηγήσεις μεταξύ των γενεών.
- Επηρεάζουν την αυτοεκτίμηση των ανθρώπων, π.χ., οι ηλικιωμένοι μπορεί να νιώθουν περιθωριοποιημένοι.
- Μπορεί να προκαλέσουν μια απομάκρυνση στην αλληλεπίδραση και την αλληλοκατανόηση μεταξύ διαφορετικών ηλικιακών ομάδων.
Προετοιμασία
Εκτυπώνουμε τα δύο πακέτα καρτών, από μία φορά για κάθε ομάδα, έχοντας υπόψη μας ότι οι μαθητές/τριες θα δουλέψουν ανά τετράδες ή πεντάδες.
Εκτέλεση δραστηριότητας (25 λεπτά)
Βήμα 1
Ενημερώνουμε τα παιδιά πως “Στην τρίτη μας δραστηριότητα, θα παίξουμε το παιχνίδι “Μάντεψε ποιος” με στόχο να δούμε πόσο μοναδικοί είναι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως ηλικίας. Είναι εύκολο να συνδέουμε κάποια χαρακτηριστικά με συγκεκριμένες ηλικίες, αλλά στην πραγματικότητα, ο καθένας από εμάς έχει διαφορετικές ικανότητες και ενδιαφέροντα που δεν περιορίζονται με βάση το πότε γεννηθήκαμε.”
Βήμα 2
Στη συνέχεια μοιράζουμε σε κάθε ομάδα τα δύο πακέτα καρτών (Κάρτες “Ιστορίες” και Κάρτες “Προφίλ”) και ενημερώνουμε τις ομάδες ότι έχουν συγκεκριμένο χρόνο για το παιχνίδι. Κατόπιν ενημερώνουμε τις ομάδες για τις οδηγίες του παιχνιδιού: “Κάθε ομάδα έχει δύο πακέτα καρτών, τα οποία περιλαμβάνουν το καθένα από δέκα κάρτες. Θα πρέπει να τοποθετήσετε τις κάρτες του πρώτου πακέτου (Κάρτες “Ιστορίες”) επάνω στο θρανίο, από την πάνω πλευρά (η πλευρά με τις φωτογραφίες). Σε αυτή την πλευρά θα δείτε τη φωτογραφία και την ηλικία κάποιων ανθρώπων. Στο δεύτερο πακέτο (Κάρτες “Προφίλ”) θα βρείτε πληροφορίες που αποτυπώνουν την ιδιότητα ενός ανθρώπου (π.χ. επιστήμονας). Θα πρέπει να μαντέψετε σε ποια φωτογραφία αντιστοιχεί κάθε ιδιότητα. Συζητήστε μεταξύ σας την κάθε σας επιλογή, πριν πάρετε την τελική σας απόφαση. Μόλις τελειώσει ο χρόνος όλες οι ομάδες ταυτόχρονα θα γυρίσουν τις κάρτες “Ιστορίες” από την άλλη πλευρά, για να δουν πόσες κάρτες έχουν αντιστοιχίσει σωστά”.
Βήμα 3
Αφού έχουμε δει τα αποτελέσματα, κάνουμε μια ανοιχτή συζήτηση, ακολουθώντας τις παρακάτω ερωτήσεις:
- Γιατί νομίζετε ότι κάνατε λάθος σε κάποιες κάρτες; Τι σας οδήγησε σε αυτή την επιλογή; Μπορεί να επηρεαστήκατε από κάποιες αντιλήψεις ή στερεότυπα;
- Πιστεύετε ότι η ηλικία επηρεάζει το τι μπορεί να πετύχει ένας άνθρωπος;
- Πώς νομίζετε ότι επηρεάζει η κοινωνία την αντίληψή μας για τα επιτεύγματα ανθρώπων διαφορετικών ηλικιών;
- Ποιον από τους ανθρώπους που γνωρίσαμε σήμερα θαυμάζετε περισσότερο και γιατί;
Υλικά
- Φύλλο εργασίας
- Poster templates για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων (ενδεικτικό παράδειγμα)
Προετοιμασία
- Εκτυπώνουμε το Φύλλο εργασίας (μία φορά για κάθε ομάδα), έχοντας υπόψη μας ότι οι μαθητές/τριες θα δουλέψουν ανά τετράδες ή πεντάδες.
- Επικοινωνούμε με τα ΚΑΠΗ του Δήμου μας (ή με άτομα από το οικογενειακό/φιλικό περιβάλλον των παιδιών) για να διερευνήσουμε αν υπάρχει κάποιο άτομο που θα ήθελε να λάβει, εθελοντικά, μέρος στη δραστηριότητα.
Σημαντική Σημείωση: Επειδή για την υλοποίηση της δραστηριότητας απαιτείται χρόνος εργασίας εκτός σχολικού ωραρίου, προτείνεται η εισαγωγή/επεξήγηση της δραστηριότητας (Α’ μέρος) να γίνει μετά τη λήξη της προηγούμενης δραστηριότητας (Δραστηριότητα #3) και η υλοποίησή της (Β’ μέρος) να γίνει διαφορετική ημέρα (με εύλογο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα για να μπορέσουν οι μαθητές/τριες να υλοποιήσουν την εργασία τους).
Εκτέλεση δραστηριότητας
Ά μέρος:
Βήμα 1
Ενημερώνουμε τα παιδιά πως “Στην τελευταία, αλλά εξίσου σημαντική δραστηριότητα, θα έχουμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με άτομα διαφορετικών ηλικιών. Μέσα από αυτές τις συνεντεύξεις, θα ανακαλύψουμε κοινές αξίες και διαφορές στις απαντήσεις τους. Τι μπορούμε να μάθουμε από τις εμπειρίες τους; Αυτή η δραστηριότητα θα μας επιτρέψει να ακούσουμε τις φωνές των άλλων και να κατανοήσουμε καλύτερα πώς οι αξίες και οι απόψεις διαμορφώνονται από τις εμπειρίες ζωής που φέρει η κάθε ηλικία”.
Βήμα 2
Μοιράζουμε από ένα Φύλλο εργασίας στις ομάδες και τους ζητάμε να καταγράψουν τις ερωτήσεις που θα έκαναν σε έναν/μία υπερήλικα (90+ ετών), αν του/της έπαιρναν συνέντευξη. Συμβουλεύουμε τα παιδιά και τα καθοδηγούμε να σκεφτούν διευρυμένα, κάνοντας ερωτήσεις σχετικά με τον τρόπο ζωής, τις ανησυχίες, τις διαπροσωπικές σχέσεις και την κοινωνική ζωή εν γένει, συμβουλές που θα έδιναν σε νεότερους, αλλαγές που έχουν βιώσει, σημαντικές αναμνήσεις, μελλοντικές προοπτικές κ.ά.
Πιθανές ερωτήσεις ανά κατηγορία:
- Τρόπος ζωής
- Καθημερινές συνήθειες (π.χ. πρωινή ρουτίνα, διατροφή, άσκηση)
- Χόμπι και ελεύθερος χρόνος
- Ενδιαφέροντα και ασχολίες (π.χ. διάβασμα, κηπουρική, παραδοσιακές τέχνες)
- Ανησυχίες
- Τι τους απασχολεί περισσότερο σήμερα (π.χ. υγεία, οικογένεια, τεχνολογία)
- Τι φοβούνται ή ποιο είναι το μεγαλύτερο άγχος τους σε αυτή την ηλικία
- Πώς αντιμετωπίζουν δυσκολίες (π.χ. μοναξιά, απώλειες)
- Σχέσεις και κοινωνική ζωή
- Σχέσεις με την οικογένεια και τους φίλους
- Ρόλος των παιδιών και των εγγονιών στη ζωή τους
- Κοινωνική δραστηριότητα και συμμετοχή στην κοινότητα
- Συμβουλές για τους νέους
- Τι συμβουλές θα έδιναν σε ένα νεότερο άτομο
- Τι θα ήθελαν να είχαν μάθει οι ίδιοι νωρίτερα στη ζωή τους
- Ποια είναι τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να προσέχουν οι νεότεροι
- Αλλαγές που έχουν βιώσει
- Πώς έχει αλλάξει η ζωή τους με τα χρόνια (π.χ. τεχνολογία, επικοινωνία, καθημερινότητα)
- Σημαντικές αλλαγές στην κοινωνία και τον κόσμο που τους έχουν επηρεάσει
- Τι τους έχει εντυπωσιάσει περισσότερο από την πρόοδο της ζωής
- Σημαντικές αναμνήσεις
- Σημαντικές στιγμές στη ζωή τους (π.χ. γάμος, επαγγελματική πορεία, ταξίδια)
- Τις καλύτερες ή πιο ευτυχισμένες αναμνήσεις τους
- Κάποιο γεγονός που τους έχει σημαδέψει
- Μελλοντικές προοπτικές
- Πώς βλέπουν το μέλλον για τον εαυτό τους και για τις νεότερες γενιές
- Τι τους δίνει ελπίδα ή αισιοδοξία για το μέλλον
Βήμα 3
Ενημερώνουμε τα παιδιά πως: “Τώρα θα γίνετε μικροί δημοσιογράφοι! Κάθε ομάδα θα διαλέξει τουλάχιστον δύο ερωτήσεις από τη λίστα που παρατίθεται στο Φύλλο εργασίας (διαφορετικές ερωτήσεις για κάθε ομάδα) και θα πρέπει να τις κάνει σε ανθρώπους διαφορετικών ηλικιών. Βρείτε 7 άτομα διαφορετικών ηλικιών (από 5 έως 75+ ετών) και κάντε τους αυτές τις ερωτήσεις. Στη συνέχεια, θα παρουσιάσετε τα αποτελέσματά σας στην τάξη!”.
Σημείωση: Για την παρουσίαση μπορούν να χρησιμοποιήσουν το template που παρατίθεται ή να το μετατρέψουν σε αφίσα ή να επιστρατεύσουν τη δημιουργικότητά τους και να το παρουσιάσουν, όπως επιθυμούν (κολάζ, βίντεο κ.ά.).Θα ήταν ενδιαφέρον, όχι, όμως, απαραίτητο, να συζητήσουν όλες οι ομάδες μαζί και να καταλήξουν μαζί σε κοινό τρόπο παρουσίασης, ούτως ώστε η σύνθεσή τους να μετατραπεί σε ολοκληρωμένο προτζεκτ.
Λίστα ερωτήσεων:
| α/α | Ερώτηση |
| 1 | Τι συμβουλή θα έδινες σε κάποιον/α μικρότερό/η σου; |
| 2 | Ποιος είναι ο μεγαλύτερός σου φόβος; |
| 3 | Τι όνειρα/στόχους έχεις; |
| 4 | Ποιο είναι το πιο δύσκολο πράγμα που έχεις κάνει; |
| 5 | Τι θεωρείς προσβλητικό; |
| 6 | Τι σου δίνει χαρά; |
| 7 | Τι θα μπορούσες να μάθεις από κάποιον/α μεγαλύτερό/ή σου; |
| 8 | Τι σημαίνει φίλος/η για εσένα; |
| 9 | Τι ώρα κοιμάσαι το βράδυ; |
| 10 | Ποιο είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι; |
| 11 | Τι σε αγχώνει; |
| 12 | Τι σε κάνει να κλαις; |
| 13 | Τι σε θυμώνει; |
| 14 | Ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό; |
| 15 | Τι θα μπορούσες να μάθεις σε κάποιον/α μεγαλύτερο/ή σου; |
Β’ μέρος:
Βήμα 1
Παρουσίαση των αποτελεσμάτων από κάθε ομάδα ξεχωριστά
Βήμα 2
Συζήτηση
Ερωτήσεις για συζήτηση:
- Παρατηρήσατε κοινά στοιχεία στις απαντήσεις των ατόμων διαφορετικών ηλικιών; Τι σας εξέπληξε περισσότερο;
- Πώς πιστεύετε ότι οι διαφορετικές ηλικιακές εμπειρίες επηρεάζουν τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο;
- Πιστεύετε ότι η ηλικία ενός ατόμου επηρεάζει τις αξίες και τις προτεραιότητές του; Αν ναι, πώς το παρατηρήσατε αυτό από τις απαντήσεις των συνεντεύξεων;
- Υπήρξε κάτι που σας έκανε να αλλάξετε άποψη για τους ανθρώπους διαφορετικών ηλικιών; Τι ήταν αυτό;
Βήμα 3
[Εφόσον υπάρχει υπερήλικας που έχει κάνει αποδεκτή την πρόσκλησή σας να συμμετάσχει στη δραστηριότητα] Ενημερώνουμε τα παιδιά ότι θα έχουν την ευκαιρία να πάρουν συνέντευξη από τον/την κο./κα. ΧΧΧ (υπερήλικας) και να του/της θέσουν τις ερωτήσεις που σημείωσαν στο Α’ μέρος της δραστηριότητας.
3η δραστηριότητα
Απαντήσεις:
|
|
Κάρτες “Ιστορίες” | Κάρτες “Προφίλ” | |
| α/α | Μπροστά πλευρά | Πίσω πλευρά | |
| 1 |
Wang Deshun (79 ετών) |
Wang Deshun (87 ετών) Γνωστός ως ο «πιο γοητευτικός παππούς» στην Κίνα, ξεκίνησε καριέρα ως μοντέλο σε ηλικία 79 ετών και έγινε πηγή έμπνευσης για την ενέργεια και το πάθος του. |
Ηθοποιός, Μοντέλο |
| 2 |
|
Doris Self (απεβίωσε το 2006, 81 ετών) Το 2007, σε ηλικία 58 ετών, κατέκτησε μια θέση στο βιβλίο των ρεκόρ Guinness, ως η γηραιότερη πρωταθλήτρια βιντεοπαιχνιδιών. |
Επαγγελματίας Gamer |
| 3 |
|
Malala Yousafzai (27 ετών) Βραβευμένη με το Νόμπελ Ειρήνης σε ηλικία 17 ετών, αγωνίζεται για την εκπαίδευση των κοριτσιών παγκοσμίως. |
Έχει λάβει το Νόμπελ Ειρήνης |
| 4 |
Mohr Keet (96 ετών) |
Mohr Keet (απεβίωσε το 2016, 96 ετών) Ο γηραιότερος άνθρωπος που έκανε ελεύθερη πτώση (bungee jumping) από γέφυρα σε ηλικία 96 ετών. |
Bungee jumper
|
| 5 |
Nelson Mandela (75 ετών)
|
Nelson Mandela (απεβίωσε το 2013, 95 ετών)
Αφού πέρασε 27 χρόνια στη φυλακή, έγινε ο πρώτος μαύρος πρόεδρος της Νότιας Αφρικής σε ηλικία 75 ετών. Αποτελεί σύμβολο ειρήνης και ισότητας. |
Πρόεδρος χώρας |
| 6 |
Nola Ochs(95 ετών) |
Nola Ochs (απεβίωσε το 2016, 105 ετών) Κατέκτησε μια θέση στο βιβλίο των ρεκόρ Guinness, ως η γηραιότερη απόφοιτος πανεπιστημίου στον κόσμο, όταν απέκτησε το πτυχίο της σε ηλικία 95 ετών. Συνέχισε την εκπαίδευσή της και απέκτησε μεταπτυχιακό στην ηλικία των 98 ετών. |
Απόφοιτος/η Πανεπιστημίου με Μεταπτυχιακές σπουδές |
| 7 |
|
Greta Thunberg (21 ετών) Ξεκίνησε το παγκόσμιο κίνημα για την κλιματική αλλαγή σε ηλικία 15 ετών, επηρεάζοντας την πολιτική ατζέντα για το περιβάλλον. |
Ακτιβιστής/στρια για το περιβάλλον |
| 8 |
Gitanjali Rao (15 ετών) |
Gitanjali Rao (18 ετών) Αμερικανίδα εφευρέτρια και επιστήμονας που, ως έφηβη, έχει αναγνωριστεί για την καινοτόμο δουλειά της στην ανάπτυξη λύσεων για καθαρό πόσιμο νερό και τη βελτίωση της εκπαίδευσης STEM. |
Επιστήμονας, Εφευρέτης/τρια |
| 9 |
Lena Salmi (61 ετών)
|
Lena Salm (71 ετών)
Είναι πρώην αθλητική δημοσιογράφος και αθλήτρια. Κάνει skateboard στους δρόμους του Ελσίνκι της Φινλανδίας και είναι πρέσβειρα της “Ευτυχίας” στην πιο ευτυχισμένη χώρα του κόσμου. Ξεκίνησε να κάνει skateboard στα 61 της και στα 65 της, ήταν μια από τις γηραιότερες και πιο καταξιωμένες αθλήτριες skateboard στη Φινλανδία. Το πάθος της για το skateboard έχει εμπνεύσει ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. |
Καταξιωμένος/η αθλητής/τρια skateboard |
| 10 |
Joshua Beckford (6 ετών) |
Joshua Beckford (18 ετών)
Ο νεότερος φοιτητής που παρακολούθησε ποτέ μαθήματα στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, σε ηλικία μόλις 6 ετών. Σήμερα ασχολείται με τη διάδοση της εκπαίδευσης για παιδιά με αυτισμό. |
Φοιτητής/τρια στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης |
- Γιατί νομίζετε ότι κάνατε λάθος σε κάποιες κάρτες; Τι σας οδήγησε σε αυτή την επιλογή; Μπορεί να επηρεαστήκατε από κάποιες αντιλήψεις ή στερεότυπα;
- “Ίσως υπέθεσα ότι κάποιος μεγαλύτερος δεν θα μπορούσε να είναι τόσο δραστήριος λόγω ηλικίας.”
- “Νόμιζα ότι οι νέοι δεν ασχολούνται με σοβαρά θέματα, αλλά προφανώς δεν ισχύει.”
- “Πιθανόν να σκέφτηκα ότι μόνο άντρες κάνουν κάποιες συγκεκριμένες δουλειές, αλλά αυτό είναι λάθος.”
- “Δεν είχα σκεφτεί ότι άνθρωποι από διαφορετικά πολιτισμικά υπόβαθρα μπορεί να έχουν παρόμοιες εμπειρίες.”
- Πιστεύετε ότι η ηλικία επηρεάζει το τι μπορεί να πετύχει ένας άνθρωπος;
- “Όχι, βλέπουμε παραδείγματα ανθρώπων κάθε ηλικίας που κάνουν σπουδαία πράγματα.”
- “Μερικές φορές, οι άνθρωποι χρειάζονται εμπειρία για να πετύχουν ορισμένα πράγματα, αλλά πολλοί καταφέρνουν πολλά και σε νεαρή ή μεγάλη ηλικία.”
- “Εξαρτάται από το άτομο και τη θέλησή του, όχι τόσο από την ηλικία.”
- Πώς νομίζετε ότι επηρεάζει η κοινωνία την αντίληψή μας για τα επιτεύγματα ανθρώπων διαφορετικών ηλικιών;
- “Η κοινωνία συχνά έχει στερεότυπα για το τι μπορούν να κάνουν οι νέοι ή οι ηλικιωμένοι, αλλά τα παραδείγματα που είδαμε δείχνουν το αντίθετο.”
- “Μπορεί να θεωρούμε ότι οι ηλικιωμένοι δεν είναι πια ικανοί για μεγάλα επιτεύγματα ή ότι οι νέοι είναι άπειροι, αλλά δεν ισχύει πάντα.”
- “Στερεότυπα όπως ‘είσαι πολύ νέος’ ή ‘είσαι πολύ μεγάλος’ περιορίζουν τις δυνατότητες των ανθρώπων.”
- Ποιον από τους ανθρώπους που γνωρίσαμε σήμερα θαυμάζετε περισσότερο και γιατί; (ανοιχτή ερώτηση προς τα παιδιά)
Poster template για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων



Doris Self (58 ετών)
Malala Yousafzai (17 ετών)


Greta Thunberg (15 ετών)

