Γενική περιγραφή σεναρίου

Σκοπός Σεναρίου 

Οι μετακινήσεις αποτελούν έναν από τους τρεις παράγοντες διαμόρφωσης του πληθυσμού μιας περιοχής, επηρεάζοντας και τη χώρα προέλευσης αλλά και τη χώρα προορισμού. Ο σκοπός του σεναρίου είναι να βοηθήσει τους μαθητές/τριες να κατανοήσουν βιωματικά, μέσα από πραγματικές ιστορίες μετανάστευσης, τους λόγους που οδηγούν στις πληθυσμιακές μετακινήσεις.

Συμβατότητα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών

  • Γλώσσα (Δ, Ε, Στ, Ανθολόγιο>Κοινωνική Ζωή>Η ξενιτιά, Γλώσσα Στ, Η ζωή σε άλλους τόπους)
  • Γεωγραφία (Στ τάξη, Ενότητα Γ-Η Γη ως χώρος ζωής του ανθρώπου)
  • ΚΠΑ (Στ τάξη -Ενότητα 4 Παγκόσμια Προβλήματα)
  • ΤΠΕ ως προς την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και υποδομών του project

Προαπαιτούμενες Γνώσεις -Επιθυμητές Δεξιότητες

Οι μαθητές/τριες ξέρουν να διαχειρίζονται κείμενα και διαγράμματα και να αντλούν πληροφορίες από αυτά. Στο σενάριο θα χρειαστεί να αναζητήσουν πληροφορίες για να στηρίξουν τον χαρακτήρα που θα υποδυθούν.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα-Στόχοι

Μετά το σενάριο τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα που αναμένεται να παρουσιάσουν οι μαθητές/τριες είναι:

Ως προς τις γνώσεις, να:

  • Αναγνωρίσουν τους παράγοντες που ωθούν τους ανθρώπους στη μετανάστευση.
  • Αναπτύξουν στοχευμένες ερωτήσεις για να αντιληφθούν μία μεταναστευτική ιστορία.
  • Χρησιμοποιήσουν ειδήσεις και άλλες πηγές για να χτίσουν μία ρεαλιστική ιστορία μετανάστευσης.

Ως προς τις δεξιότητες, να:

  • Συνοψίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ διαφορετικών περιπτώσεων μετανάστευσης από όλο τον κόσμο.

Ως προς τις στάσεις-συμπεριφορές, να:

  • Συνεργάζονται σε ομάδες, να επικοινωνούν τις απόψεις τους, να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους.
  • Αναπτύξουν κριτική ικανότητα, να αξιολογούν πληροφορίες, να συνθέτουν ιστορίες.

Οργάνωση διδασκαλίας / απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή

Οι μαθητές/τριες εργάζονται σε ομάδες αξιοποιώντας διαθέσιμους υπολογιστές ή tablets.

Διδακτική Προσέγγιση

Το διδακτικό σενάριο στηρίζεται στην ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και τη διερευνητική-ανακαλυπτική μάθηση.

Αξιοποιεί τις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες σύμφωνα με τις οποίες η μάθηση ως περιεχόμενο και η γνώση ως διαδικασία καθορίζονται από τις κοινωνικο-πολιτιστικές περιστάσεις. Οι ΤΠΕ που αξιοποιούνται, διευκολύνουν τη δημιουργία ενός ανοικτού περιβάλλοντος μάθησης, που θα προσφέρει ποικίλες εμπειρίες στους μαθητές/τριες.

Το μοντέλο διδασκαλίας που υιοθετείται είναι μαθητοκεντρικό, ώστε οι μαθητές/τριες να ενεργοποιούνται κατά τη μαθησιακή διαδικασία, να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και να οικοδομούν συλλογικά τη νέα γνώση, ενώ ο/η εκπαιδευτικό αναλαμβάνει ρόλο συντονιστικό, καθοδηγητικό και εμψυχωτικό των συλλογικών προσπαθειών των μαθητών/τριών.

Το σενάριο στηρίζεται στις αρχές του εποικοδομισμού βοηθώντας τους μαθητές/τριες να οικοδομήσουν τη γνώση. Αξιοποιείται η καθοδηγούμενη διερεύνηση-ανακάλυψη με έμφαση στην κριτική και στοχαστική σκέψη, στη συμμετοχική και συνεργατική μάθηση. Επίσης, οι μαθητές/τριες ασκούνται στην αφήγηση ιστοριών (storytelling) που συμβάλλει στη δημιουργική έκφραση.

Σκεπτικό Σεναρίου - Επιστημονικό Γνωστικό Υπόβαθρο

Οι πληθυσμιακές μετακινήσεις διαμορφώνουν τον πληθυσμό του πλανήτη. Οι λόγοι που οδηγούν στις πληθυσμιακές μετακινήσεις βοηθούν στο να κατανοήσουμε καλύτερα την εξέλιξη του πληθυσμού μιας περιοχής, καθώς η ανθρώπινη παρουσία στον πλανήτη είναι ταυτισμένη με αυτές.

Ο βασικότερος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι επιλέγουν να εγκαταλείψουν τη χώρα  που γεννήθηκαν και να ζήσουν κάπου αλλού είναι η αναζήτηση καλύτερων ευκαιριών και συνθηκών ζωής. Ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι μπορεί να προτιμούν να ζουν στην πατρίδα τους, συχνά αισθάνονται υποχρεωμένοι να φύγουν για λόγους πολιτικούς και οικονομικούς μέχρι περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς. Η πολιτική σταθερότητα, η κλιματική αλλαγή, οι σπουδές, η επανένωση οικογενειών, η ψηφιακή εργασία, είναι μερικοί από τους λόγους που οδηγούν στη μετανάστευση.

Η μετανάστευση είναι επιλογή. Υπάρχει, όμως, και μια κατηγορία ανθρώπων που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τη χώρα τους, παρά τη θέλησή τους, προκειμένου να επιζήσουν. Οι διακρίσεις, δηλαδή η άδικη μεταχείριση και δίωξη κάποιων ανθρώπων λόγω της φυλής, της θρησκείας, των πολιτικών πεποιθήσεών τους κ.ά. μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο τη ζωή τους. Για να διαχωριστούν από τους μετανάστες, οι άνθρωποι που φεύγουν από έναν τόπο διωγμένοι από τον φόβο για τη ζωή τους, ονομάζονται πρόσφυγες και προστατεύονται με ειδική διεθνή συνθήκη.

Η μετανάστευση δεν αφορά μόνο στο άτομο που μετακινείται. Αφορά και στις χώρες που εμπλέκονται: τη χώρα από όπου φεύγει το άτομο (χώρα προέλευσης/εκροής) και τη χώρα όπου πηγαίνει (χώρα προορισμού/εισροής) με σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες και για τις δύο περιοχές. Συνήθως, οι ροές παρατηρούνται από τις λιγότερο ανεπτυγμένες, οικονομικά, χώρες προς τις περισσότερο ανεπτυγμένες, και από τις νεανικότερες, δημογραφικά, προς τις πιο γηρασμένες χώρες.

Περιγραφή σεναρίου

Οι μαθητές/τριες σχολιάζουν στην ολομέλεια ένα πολιτικό σκίτσο και βρίσκουν λόγους που μπορεί κάποιος νέος να θέλει να μεταναστεύσει. Αφού συζητηθούν οι απόψεις των μαθητών/τριών, μοιράζονται σε ομάδες και  μελετούν σενάρια μετανάστευσης, διαβάζοντας αληθινές εμπειρίες μεταναστών και προσφύγων. Στη συνέχεια κάνουν ερωτήσεις και απαντήσεις αξιοποιώντας το βοηθητικό φύλλο εργασίας, ώστε να δημιουργήσουν το προφίλ του μετανάστηρόσφυγα που μελετούν. Ταυτίζονται με τη ζωή του ανθρώπου που περιγράφει το σενάριο και αποδίδουν την ιστορία του στην ολομέλεια 

Τάξεις στις οποίες προτείνεται

Δημοτικό

Ε/ΣT

Χρονική Διάρκεια

90 λεπτά

Εμπλεκόμενες Γνωστικές Περιοχές

  • Νεοελληνική γλώσσα
  • Γεωγραφία
  • Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
  • ΤΠΕ


δραστηριότητα


δραστηριότητα


δραστηριότητα

Εκτέλεση δραστηριότητας (10 λεπτά)

Οι μαθητές/τριες σχολιάζουν στην ολομέλεια σκίτσο το οποίο βλέπουν στον διαδραστικό πίνακα ή στα tablets τους. Το σκίτσο είναι ειρωνικό και ουσιαστικά παρουσιάζει λόγους που θα μπορούσαν να ωθήσουν κάποιον άνθρωπο να μεταναστεύσει από μία χώρα.
Οι μαθητές/τριες εντοπίζουν τους λόγους, εξηγούν ορολογίες και στη συνέχεια επιλέγουν τα στοιχεία που θα έπρεπε να έχει μία χώρα για να κρατήσει τους κατοίκους της ή/και τους μετανάστες/πρόσφυγες.

Εκτέλεση δραστηριότητας (15-20 λεπτά)

Οι μαθητές/τριες αναγνωρίζουν και κατηγοριοποιούν λόγους για τους οποίους μπορεί κάποιος να μεταναστεύσει.

Εκτέλεση δραστηριότητας (40-60 λεπτά)

Οι μαθητές/τριες μοιράζονται σε ομάδες και παίρνουν από ένα φύλλο ερωτήσεων. Στη συνέχεια δίνεται σε κάθε ομάδα από μία ιστορία μετανάστευσης και προσπαθούν, με τη βοήθεια των ερωτήσεων, να την παρουσιάσουν στην ολομέλεια. (Παιχνίδι ρόλων).