ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ

Σενάριο 2. Είμαστε όλοι άνθρωποι του πλανήτη μας και είμαστε πολλοί

Αρχική 5 Διδακτικά Σενάρια 5 Εκπαιδευτικός 5 2. Είμαστε όλοι άνθρωποι του πλανήτη μας και είμαστε πολλοί
Γενική περιγραφή σεναρίου

Σκοπός Σεναρίου 

Ο σκοπός του σεναρίου είναι να φέρει τους μαθητές/τριες σε επαφή και σύνδεση με τον παγκόσμιο πληθυσμό, ώστε να διαπιστώσουν το ρυθμό αύξησης των ανθρώπων, να εντοπίσουν αιτίες και να προσανατολιστούν προς λύσεις.

Συμβατότητα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών

  • Νεοελληνική γλώσσα (Στ: Η ζωή σε άλλους τόπους)
  • Γεωγραφία ( Ε:Οι χάρτες/ Στ: Η Γη ως χώρος ζωής του ανθρώπου)
  • Ιστορία (Στ:οι εξελίξεις στην Ευρώπη κατά τους Νεότερους χρόνους)
  • Μαθηματικά ( Ε: Συλλογή, επεξεργασία και αναπαράσταση δεδομένων/ Στ: Συλλογή και επεξεργασία Δεδομένων),
  • Φυσικές Επιστήμες (επιστημονικά γεγονότα)
  • ΚΠΑ (Στ:Παγκόσμια Προβλήματα)
  • ΤΠΕ ως προς την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και υποδομών του project.

Προαπαιτούμενες Γνώσεις -Επιθυμητές Δεξιότητες

Οι μαθητές/τριες ξέρουν να διαχειρίζονται χάρτες και διαγράμματα και να αντλούν πληροφορίες από αυτά. Στο σενάριο θα χρειαστεί να ταξινομήσουν γεγονότα χρονικά, να ταυτοποιήσουν ομοιότητες γεγονότων και αντιληφθούν αιτίες και αποτελέσματα.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα-Στόχοι

Μετά το σενάριο τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα που αναμένεται να παρουσιάσουν οι μαθητές/τριες είναι:

Ως προς τις γνώσεις, να:

  • Αναγνωρίσουν την πληθυσμιακή αύξηση ως ένα βασικό πρόβλημα του πλανήτη.
  • Διαπιστώσουν τη μεγάλη αύξηση του πληθυσμού μετά τη βιομηχανική επανάσταση και γιατί.
  • Εξηγήσουν τους λόγους για τους οποίους είχαμε ραγδαία – αύξηση πληθυσμού τα τελευταία 200 χρόνια στο μέτρο των γνώσεων και των δυνατοτήτων τους.

Ως προς τις δεξιότητες, να:

  • Διαβάζουν και να εντοπίζουν πληροφορίες από έναν πληθυσμιακό χάρτη, μία ιστοριογραμμή, μία οπτικοποίηση.
  • Προτείνουν δράσεις για τη βιωσιμότητα του πληθυσμού μέχρι το 2100.

Ως προς τις στάσεις-συμπεριφορές:

  • Συνεργάζονται σε ομάδες, να επικοινωνούν τις απόψεις τους, να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους.
  • Αναπτύξουν κριτική ικανότητα, να αξιολογούν πληροφορίες.

Οργάνωση διδασκαλίας / απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή

Οι μαθητές/τριες εργάζονται σε ομάδες αξιοποιώντας ανά ομάδα ένα tablet, ή/και διαδραστικό πίνακα, είτε βιντεοπροβολέα.

Διδακτική Προσέγγιση

Το διδακτικό σενάριο στηρίζεται στην ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και τη διερευνητική-ανακαλυπτική μάθηση.

Αξιοποιεί τις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες σύμφωνα με τις οποίες η μάθηση ως περιεχόμενο και η γνώση ως διαδικασία καθορίζονται από τις κοινωνικο-πολιτιστικές περιστάσεις. Οι ΤΠΕ που αξιοποιούνται, διευκολύνουν τη δημιουργία ενός ανοικτού περιβάλλοντος μάθησης, που θα προσφέρει ποικίλες εμπειρίες στους μαθητές και στις μαθήτριες.

Το μοντέλο διδασκαλίας που υιοθετείται είναι μαθητοκεντρικό, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να ενεργοποιούνται κατά τη μαθησιακή διαδικασία, να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και να οικοδομούν συλλογικά τη νέα γνώση, ενώ ο/η εκπαιδευτικό αναλαμβάνει ρόλο συντονιστικό, καθοδηγητικό και εμψυχωτικό των συλλογικών προσπαθειών των μαθητών/μαθητριών.

Το σενάριο στηρίζεται στις αρχές του εποικοδομισμού βοηθώντας τους μαθητές/τριες να οικοδομήσουν τη γνώση. Αξιοποιείται η καθοδηγούμενη διερεύνηση-ανακάλυψη με έμφαση στην κριτική και στοχαστική σκέψη, στη συμμετοχική και συνεργατική μάθηση και στη δημιουργική έκφραση.

Σκεπτικό Σεναρίου - Επιστημονικό Γνωστικό Υπόβαθρο

Οι μαθητές/τριες γνωρίζουν τη θέση των ηπείρων στον παγκόσμιο χάρτη και εντοπίζουν χώρες σε αυτόν. Στο συγκεκριμένο σενάριο καλούνται να γνωρίσουν, να αναγνωρίσουν και να τοποθετήσουν τον εαυτό τους μέσα στον κόσμο, στον πλανήτη μας και στον παγκόσμιο πληθυσμό. Διαπιστώνουν μέσα από χάρτες, διαγράμματα, χρονογραμμές πόσοι είμαστε και πότε φτάσαμε τα 8 δισεκατομμύρια καθώς και τους λόγους που οδήγησαν σε αυτή την αύξηση.

Ο παγκόσμιος πληθυσμός έχει αυξηθεί εκθετικά τα τελευταία 200 χρόνια λόγω της προόδου στην ιατρική, τη γεωργία, τη διατροφή, τη δημόσια υγεία και τις συνθήκες υγιεινής των ανθρώπων. Κατανοώντας πώς οι τεχνολογικές και κοινωνικές καινοτομίες βελτίωσαν την ποιότητα ζωής των ανθρώπων, μείωσαν το ποσοστό θνησιμότητας και αύξησαν ραγδαία τον αριθμό των ανθρώπων στη γη, κατανοούν τη δημογραφική ιστορία, το μέλλον της ανθρωπότητας αλλά και τη δράση που χρειάζεται αυτό.

Τάξεις στις οποίες προτείνεται

Δημοτικό

Ε/Στ

Χρονική Διάρκεια

45 – 90
λεπτά

Εμπλεκόμενες Γνωστικές Περιοχές

  • Νεοελληνική γλώσσα
  • Γεωγραφία
  • Ιστορία
  • Μαθηματικά
  • Φυσικές Επιστήμες
  • Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
  • ΤΠΕ


δραστηριότητα


δραστηριότητα


δραστηριότητα


δραστηριότητα

Εκτέλεση δραστηριότητας

Οι μαθητές/τριες σημειώνουν σωστό/λάθος σε 2 προτάσεις που τους δίνονται:

Ο παγκόσμιος πληθυσμός έχει παραμείνει σταθερός σε όλη την ιστορία της ανθρωπότητας. (Σ/Λ) [Λάθος]
Η αύξηση των γεννήσεων είναι ο κύριος παράγοντας που συμβάλλει στην πληθυσμιακή ανάπτυξη. (Σ/Λ) [Λάθος]

Οι μαθητές/τριες ανά ομάδες συζητούν τις απαντήσεις τους και επιστρέφουν στην ολομέλεια για να υποστηρίξουν τις απόψεις τους.

Χωρίς επίσημη απάντηση από τον/την εκπαιδευτικό, παρακολουθούν το βίντεο world population (υπάρχει συνοδευτικό κείμενο για το βίντεο στο παράρτημα)

    Συζητούν τι είδαν και αν χρειαστεί ξαναβλέπουν και ακούν τους χτύπους της καρδιάς του βίντεο και το ρυθμό αύξησης του πληθυσμού μετά το 1800.
    Επιστρέφουν στη συζήτηση για τις Σωστές/Λανθασμένες προτάσεις και γίνεται λόγος για την αλλαγή γνώμης και γιατί. Συζητούν για τις πληροφορίες που έδωσε το βίντεο και εστιάζουν στα τελευταία 200 χρόνια. Πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση, η ανάπτυξη ήταν αργή και σχετικά σταθερή επειδή οι γεννήσεις και οι θάνατοι ήταν περίπου στο ίδιο ποσοστό. Το ποσοστό θνησιμότητας όμως μειώθηκε κατά τη διάρκεια της Βιομηχανικής Επανάστασης και άλλαξε αυτή την ισορροπία, προκαλώντας την αύξηση του πληθυσμού. Προκαλούμε τους μαθητές να κάνουν υποθέσεις γιατί συνέβη αυτό.
    (υπάρχει επεξηγηματικό υλικό για το βίντεο για τον/την εκπαιδευτικό στο παράρτημα).

    Συνοδευτικό Κείμενο βίντεο World Population

    Το βίντεο World Population (Παγκόσμιος Πληθυσμός) είναι μια ταινία έξι λεπτών που απεικονίζει την αύξηση του ανθρώπινου πληθυσμού τα τελευταία 2.000 χρόνια.

    Ξεκινά από το 1 μ.Χ., όταν ο παγκόσμιος πληθυσμός ήταν περίπου 170 εκατομμύρια, απεικονίζει την επέκτασή του στο τρέχον επίπεδο των 8 δισεκατομμυρίων, και λήγει το έτος 2050, με προβλεπόμενο πληθυσμό άνω των 9 δισεκατομμυρίων ανθρώπων.

    Θα δείτε έναν χάρτη του κόσμου που καλύπτεται από κίτρινες κουκκίδες. Κάθε κουκκίδα αντιπροσωπεύει 1 εκατομμύριο ανθρώπους. Οι αριθμοί στο κάτω μέρος της οθόνης δείχνουν τα έτη.  Τα εικονίδια στην κάτω δεξιά γωνία παρέχουν τα ιστορικά σημεία αναφοράς.  Το κείμενο είναι βοηθητικό ενημερωτικό για τον/την εκπαιδευτικό, δεν είναι σενάριο.

     Ιστορικές πληροφορίες
    1 μ.Χ. Ο παγκόσμιος πληθυσμός είναι περίπου 170 εκατομμύρια. Η γεωργία έχει προχωρήσει στο σημείο που η καλλιεργούμενη γη παράγει 50 φορές περισσότερα τρόφιμα από την ακαλλιέργητη γη. Ως αποτέλεσμα έχουμε μεγάλους μόνιμους οικισμούς που αναπτύσσονται σε μέρη όπου το κλίμα είναι καλό και η γη είναι εύφορη, συχνά στις όχθες των ποταμών και κοντά σε δέλτα ποταμών. Αυτοί οι πρώτοι οικισμοί των ανθρώπων ήταν πολύ μικρότεροι και εξαπλωμένοι αρκετά μακριά από τις σημερινές πόλεις.
    Δυναστεία Χαν Η δυναστεία των Χαν βρίσκεται στη σημερινή Κίνα και είναι ένας από τους δύο μεγάλους παγκόσμιους πολιτισμούς στις αρχές της πρώτης χιλιετίας. Μια αυτοκρατορική απογραφή στην Κίνα είχε μετρήσει περίπου 60 εκατομμύρια ανθρώπους.
    Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία Οι Ρωμαίοι ελέγχουν μια πολύ αναπτυγμένη αυτοκρατορία. Κάποια στιγμή, η Ρώμη έχει περίπου 1 εκατομμύριο κατοίκους, αλλά από το 476 μ.Χ., η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία αρχίζει να παρακμάζει. Ο παγκόσμιος πληθυσμός υπολογίζεται σε 190 εκατομμύρια ανθρώπους.
    Χρυσή Εποχή της Ινδίας Η Ινδία διαδραματίζει εξέχοντα ρόλο στον παγκόσμιο πολιτισμό, την επιστήμη, και τις τέχνες που διαρκούν καλά μέχρι τον 5ο αιώνα, υπό τη δυναστεία Gupta (320-335 μ.Χ.).
    Αυτοκρατορία των Μάγια Γύρω στο 550 μ.Χ., η Αυτοκρατορία των Μάγια ανθίζει στην Κεντρική Αμερική. Το  Τσιτσέν Ίτζα γίνεται το επίκεντρο της Αυτοκρατορίας και η πιο διάσημη πόλη στη χερσόνησο Γιουκατάν του Μεξικού.
    Εξάπλωση του Ισλάμ Μια νέα θρησκεία, το Ισλάμ, αναπτύσσεται στη Μέση Ανατολή τον 7ο αιώνα. Η αύξηση των εμπορικών συναλλαγών συμβάλλει στην ισλαμική επέκταση σε μέρη της Ευρώπης και της Ασίας.
    Επέλαση των Βικιγκ Τόσο οι Βίκινγκς στην Ευρώπη όσο και οι αρχαίοι κάτοικοι των βράχων Puebloan στη νοτιοδυτική περιοχή των σημερινών Ηνωμένων Πολιτειών φθάνουν στην πολιτιστική τους κορύφωση. Οι τελείες σε κεντρική και νότια Αμερική αντιπροσωπεύουν τους Τολτέκους του Μεξικού, τους Μάγια στην Κεντρική Αμερική, τον πολιτισμό των Μότσε στο Περού, και τους πολιτισμούς του Αμαζονίου της Βραζιλίας.
    Υπερσαχάριες  Εμπορικές Συναλλαγές Η χρήση καμήλων και η εξάπλωση του Ισλάμ ενθάρρυναν την ανάπτυξη εμπορικών οδών πέρα από την έρημο της Σαχάρας στη Βόρεια Αφρική. Οι Βερβερίνοι οδήγησαν καραβάνια χιλιάδων από τους Μεσογειακούς οικισμούς στο Μαρόκο και την Αίγυπτο έως τις αυτοκρατορίες της Γκάνας, του Μάλι, του Νίγηρα και της Αιθιοπίας στα νοτιοδυτικά, στα νότια και στα ανατολικά της Αφρικής.
    Σταυροφορίες Οι πόλεμοι μεταξύ μουσουλμάνων και χριστιανών στη νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή συνεχίζονται για 200 χρόνια. Μέχρι το 1100 ο παγκόσμιος πληθυσμός έχει φτάσει τα 320 εκατομμύρια άτομα.
    Εισβολές των Μογγόλων Πρώτα ο πόλεμος και μετά η ασθένεια, μειώνει τον πληθυσμό της σύγχρονης Κίνας στο μισό, όπως υποδεικνύεται από την εξαφάνιση κουκκίδων.
    Μαύρος Θάνατος (πανούκλα) Η βουβωνική πανώλη ταξιδεύει από την Ασία στη Μέση Ανατολή και στην Ευρώπη. Απλώνεται πιο γρήγορα στην Ευρώπη γιατί εκεί υπάρχει μεγάλη πυκνότητα του πληθυσμού και  συνωστισμός, δύο συνθήκες υπό τις οποίες η μετάδοση είναι πιο επικίνδυνη. Σε μια περίοδο πέντε ετών, το ένα πέμπτο του παγκόσμιου πληθυσμού, 75 εκατομμύρια άνθρωποι, χάνονται από την ασθένεια. Αυτό είναι το μόνο σημείο κατά τη διάρκεια του χάρτη που η αύξηση του πληθυσμού είναι αρνητική – μειώνεται κατά 10 εκατομμύρια μεταξύ 1300 και 1400, από 360 έως 350 εκατομμύρια. Αλλά όπως μπορείτε να δείτε, οι τελείες εξαφανίζονται και επανεμφανίζονται σχεδόν αμέσως. Χρειάστηκαν μόνο 20 χρόνια για να επιστρέψουμε στα επίπεδα πληθυσμού πριν την πανούκλα.
    Αυτοκρατορίες των Ίνκας και των Αζτέκων Οι αυτοκρατορίες των Ίνκας και των Αζτέκων είναι από τους πιο αναπτυγμένους πολιτισμούς του 15ου αιώνα. Οι Αζτέκοι έχτισαν την πρωτεύουσά τους στο Τενοτστιτλάν στο σημερινό Μεξικό. Η αυτοκρατορία των Ίνκας επεκτείνεται από το σημερινό Εκουαδόρ μέχρι την κεντρική Χιλή, με πρωτεύουσα το Κούσκο του σημερινού Περού. Και οι δύο πολιτισμοί αποδεκατίζονται από ασθένειες που προκλήθηκαν κατά τη διάρκεια της Κολομβιανής Ανταλλαγής τον 15ο και 16ο αιώνα.
    Ευρωπαϊκές εξερευνήσεις

    Η περιέργεια, η επιθυμία για κύρος και η προσπάθεια διάδοσης του Χριστιανισμού ώθησαν την ευρωπαϊκή εξερεύνηση και τον αποικισμός κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Οι Ευρωπαίοι προσγειώνονται στη Βόρεια και Νότια Αμερική, ψάχνοντας για χρυσό, υποδουλώνοντας τους αυτόχθονες πληθυσμούς και διαδίδοντας ασθένειες που αποδεκατίζουν τους ιθαγενείς πληθυσμούς. Ο Ερνάντο Κορτέζ προσγειώνεται στο Μεξικό και η Αυτοκρατορία των Αζτέκων πέφτει στο πέρασμά του.

    Οι Ευρωπαίοι φέρνουν την πατάτα από τις ψηλές Άνδεις της Νότιας Αμερικής πίσω στην Ευρώπη όπου η παραγωγή τροφής επεκτείνεται και ο πληθυσμός αυξάνεται.

    Εμπόριο Σκλάβων στον Ατλαντικό Οι γεωργικές καλλιέργειες (όπως της ζάχαρης και των καπνών) στην Ευρώπη και την Αμερική οδηγούν σε εξάπλωση της δουλείας και τροφοδοτούν το Διατλαντικό δουλεμπόριο. Οι άνδρες της Δυτικής και Κεντρικής Αφρικής γίνονται η πλειοψηφία των σκλάβων που στάλθηκαν στην Αμερική. Το δουλεμπόριο έχει έναν σημαντικό δημογραφικό αντίκτυπο στην αναλογία του φύλου και στον ρυθμό αύξησης του πληθυσμού της Δυτικής και Κεντρικής Αφρικής.
    Ευρωπαϊκός Αποικισμός στην Αμερική Οι ευρωπαϊκές ασθένειες αποδεκατίζουν τους αυτόχθονες πληθυσμούς στις σημερινές Ηνωμένες Πολιτείες. Ακόμη και με τον ευρωπαϊκό αποικισμό, η συνολική πληθυσμιακή αύξηση παραμένει στάσιμη μέχρι τον 18ο αιώνα.
    Βιομηχανική Επανάσταση Ο 18ος και 19ος αιώνας φέρνουν την πρόοδο στην παραγωγή τροφίμων, την παροχή πόσιμου νερού, την αποχέτευση, τις μεταφορές και την ιατρική με τον έλεγχο των ασθενειών. Αυτές οι εξελίξεις επιτρέπουν στους ανθρώπους να ζουν περισσότερο και ο πληθυσμός, ως αποτέλεσμα, αγγίζει το 1 δισεκατομμύριο ανθρώπους παγκοσμίως το 1804.
    Ιατρική πρόοδος Η πρόοδος στην ιατρική και η νέα κατανόηση του τρόπου με τον οποίο εξαπλώνονται οι ασθένειες οδηγούν σε προλήψεις ασθενειών και σε  θεραπείες.
    1927 2 δισεκατομμύρια εικόνες για τους Παγκόσμιους
    1960 3 δισεκατομμύρια πολέμους, την Πράσινη Επανάσταση
    1974 4 δισεκατομμύρια και την εποχή της Πληροφορίας
    1987 5 δισεκατομμύρια εμφανίζονται γρήγορα σε αυτά τα έτη.
    1998 6 δισεκατομμύρια
    2010 7 δισεκατομμύρια
    2022 8 δισεκατομμύρια
    2037 9 δισεκατομμύρια [Πρόβλεψη πληθυσμού σύμφωνα με το Τμήμα Πληθυσμού των Ηνωμένων Εθνών (2022)].
    2050 Ίσως θελήσετε να κάνετε παύση στο βίντεο σε αυτό το σημείο, με παγκόσμιο πληθυσμό πάνω από 9,5 δισεκατομμύρια. Οι μη κατοικημένες περιοχές εμφανίζουν περιβάλλοντα που δεν μπορούν να υποστηρίξουν έναν μεγάλο ανθρώπινο πληθυσμό, όπως π.χ. οι έρημοι στη βόρεια Αφρική και την Αυστραλία ή η εύθραυστη τούνδρα του Καναδά.

     

    Εκτέλεση δραστηριότητας

    Στη συνέχεια επεξεργάζονται (αφού πατήσουν το κουμπί “play”) το διαδραστικό χάρτη world population history map με διαφορετικές δραστηριότητες η κάθε ομάδα. Εξοικειώνονται με τα σύμβολα και το υπόμνημα ώστε να μελετήσουν το χάρτη ορθά.

    Οι μαθητές/τριες θα εξερευνήσουν ανά ομάδες συγκεκριμένες εξελίξεις στην ιατρική, τα τρόφιμα και τη γεωργία και τη δημόσια υγεία και υγιεινή που επηρέασε την πληθυσμιακή αύξηση στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

    1η ομάδα: παρατηρεί και σημειώνει την αύξηση του πληθυσμού από το έτος 1 έως το 1700
    2η ομάδα: καταγράφει τις ιατρικές ανακαλύψεις (μικροσκόπιο (1676), αντιβιοτικά, θεραπεία ασθενειών)
    3η ομάδα: εντοπίζει την αύξηση της γεωργικής παραγωγής λόγω τεχνολογικού εξοπλισμού (τρυπάνι, εργαλεία, μηχανές οργώματος, εντομοκτόνα)
    4η ομάδα: εστιάζει στην βιομηχανική επανάσταση που έφερε τις ατμομηχανές, το σιδηρόδρομο και οι μεταφορές των τροφίμων γινόταν ευκολότερα
    5η ομάδα: περιγράφει την πρόοδο που έγινε στις συνθήκες υγιεινής και στη διαχείριση αποβλήτων

    Ορόσημα: 1804, 1927, 1974, 2023: εστιάζουν οι μαθητές/τριες στις κουκκίδες και στην αύξηση του πληθυσμού.
    Ο παγκόσμιος πληθυσμός έφτασε το 1 δισεκατομμύριο το 1804.
    Χρειάστηκαν 123 χρόνια για να διπλασιαστεί ο πληθυσμός στα 2 δισεκατομμύρια το 1922.
    Από εκεί, χρειάστηκαν μόνο 47 χρόνια, το 1974, για να διπλασιαστεί στα 4 δις. Σήμερα, ο παγκόσμιος πληθυσμός έχει διπλασιαστεί, και είναι στα 8 δισεκατομμύρια το 2023.

    Αφού επιστρέψουν στην ολομέλεια οι μαθητές/τριες συζητούν για την αύξηση του πληθυσμού τα τελευταία 200 χρόνια και καταγράφουν τις επιπτώσεις του διπλασιασμού σε μέγεθος, στο χώρο του πλανήτη, της υγείας, τους φυσικούς πόρους, την ποιότητα ζωής, και την ποιότητα του περιβάλλοντος.

     

    Εκτέλεση δραστηριότητας

    Επεξεργάζονται το γράφημα, καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους και επεξηγούνται όροι όπως προσδόκιμο ζωής συνδυάζοντας όσα έμαθαν από την προηγούμενη δραστηριότητα.

    Εκτέλεση δραστηριότητας

    Εξερευνούν και διαχειρίζονται το διαδραστικό χάρτη «Αν η γη είχε 1000 ανθρώπους» διαπιστώνοντας ποιες περιοχές δεν έχουν καθόλου κατοίκους και ποιες έχουν τους περισσότερους ως μία αναλογία των 8 δισεκατομμυρίων του σήμερα.

    Υπόμνημα Διαδραστικού Χάρτη

    Είναι βοηθητικό για τους εκπαιδευτικούς να γνωρίζουν το εξής:

    Διαδραστικός χάρτης: Ο κόσμος ως 1.000 άτομα

    Ο παγκόσμιος πληθυσμός έχει διπλασιαστεί σε μέγεθος τα τελευταία 50 χρόνια.
    Το 2022, φτάσαμε στο όριο των 8 δισεκατομμυρίων που ζουν στη Γη. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΟΗΕ, μέχρι τον Ιούλιο του 2023, όλοι οι άνθρωποι στον κόσμο ήταν 8.045.311.447.

    Σε αυτόν τον διαδραστικό χάρτη, χρησιμοποιούμε εκτιμήσεις πληθυσμού από το Τμήμα Πληθυσμού των Ηνωμένων Εθνών για να απεικονίσουμε τον παγκόσμιο πληθυσμό σαν να είχε η Γη μόνο 1.000 άτομα. Οι χώρες με πληθυσμό κάτω των 7,6 εκατομμυρίων δεν μπορούσαν να οπτικοποιηθούν, αλλά περιλαμβάνονται στους συνολικούς υπολογισμούς και παρατίθενται παρακάτω.
    Πάνω από τους μισούς ανθρώπους ζουν στην Ασία.
    Η Ασία είναι η πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή όλου του κόσμου, με πάνω από 4,7 δισεκατομμύρια ανθρώπους. Η ήπειρος, με επικεφαλής την Ινδία και την Κίνα, αντιπροσωπεύει το 59% του συνολικού πληθυσμού.

    Το να φανταζόμαστε τη Γη με μόνο 1.000 ανθρώπους βοηθάει να το δείξουμε πιο εύκολα. Η Ινδία θα είχε 178 άτομα και η Κίνα θα είχε 177.
    Ακολουθεί ο εκτιμώμενος πληθυσμός τον Ιούλιο του 2023 για κάθε χώρα και πόσα άτομα θα αποτελούσαν οι κάτοικοί τους από τα 1.000:
    Η Αφρική είναι η δεύτερη πιο πυκνοκατοικημένη ήπειρος με 182 στους 1.000 ανθρώπους, με επικεφαλής τη Νιγηρία (28), την Αιθιοπία (16) και την Αίγυπτο (14). Από τον Ιούλιο του 2023, ο συνολικός πληθυσμός της Αφρικής ήταν περίπου 1,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι.

    Παρά τη μείωση του πληθυσμού τις τελευταίες δεκαετίες, η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι η τρίτη ως προς το συνολικό πληθυσμό, αποτελώντας 92 στα 1.000 άτομα και με επικεφαλής τη Ρωσία (18), την Τουρκία (11) και τη Γερμανία (10).

    Αν ο κόσμος είχε μόνο 1.000 ανθρώπους, η Βόρεια Αμερική θα είχε μόνο 75 κατοίκους, με 42 στις Ηνωμένες Πολιτείες. Εν τω μεταξύ, η Νότια Αμερική θα είχε 55 άτομα με επικεφαλής 27 από τη Βραζιλία και η Ωκεανία θα είχε μόλις 5 άτομα (με 3 στην Αυστραλία).
    Η Νιγηρία θα περάσει τις ΗΠΑ ως την 3η πιο πυκνοκατοικημένη χώρα στον κόσμο.
    Αν και οι προβλέψεις για τον πληθυσμό μέχρι το τέλος του αιώνα διαφέρουν, συμφωνούν κυρίως στην ίδια γενική αρχή:
    Ο παγκόσμιος πληθυσμός αυξάνεται αλλά αυτός ο ρυθμός ανάπτυξης επιβραδύνεται.

    Τελικά ο πληθυσμός θα κορυφωθεί (κάποια στιγμή μεταξύ 2064-2086) και από εκεί θα αρχίσει να συρρικνώνεται.
    Τις επόμενες δεκαετίες, η κατάταξη των πολυπληθέστερων χωρών θα παραμείνει πιθανότατα σχετικά αμετάβλητη, με την Ινδία και την Κίνα να βρίσκονται στην κορυφή της σειράς. Λίγο μετά το 2050, ωστόσο, ο πληθυσμός της Νιγηρίας προβλέπεται από ορισμένες πηγές ότι θα ξεπεράσει αυτόν των Ηνωμένων Πολιτειών και θα γίνει η τρίτη μεγαλύτερη χώρα στον κόσμο.
    Άλλες χώρες που αναμένεται να δουν σημαντική αύξηση του πληθυσμού είναι η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, το Πακιστάν, η Αιθιοπία, η Τανζανία, οι ΗΠΑ, η Ουγκάντα και η Ινδονησία.
    Nick Routley, 22/11/2023
    https://www.visualcapitalist.com/all-the-people-in-the-world-1000-peop/